ČESKÝ JAZYK

úkol na pátek 9. dubna 2021

Dnes jsem dostala odpověď na zadaný úkol jen od BR, Ad.R, LS, MT a dokonce od ŠL! Takže pochvala!



Zbývající čtvrťáci do 20:00 hod. úkol neodeslali. An.R. a NO se úkol nepodařilo odeslat. A ostatní? Jste zmoženi prací?




 Páteční hodinu slohu prosím věnujte zamyšlení nad dneškem končící distanční výukou.

Pokuste se sami sestavit pár vět (5 - 7) o tom, jak jste zvládali výuku doma. Můžete mi napsat, jestli jste rádi, že končí nebo ne, jestli byla pro vás těžká nebo snadná, který předmět vám dělal největší potíže nebo vás naopak bavil, jaké má výuka doma výhody a nevýhody, co vám vadilo nebo naopak vyhovovalo. I cokoli dalšího vás k tomuto tématu napadne. Těším se na vaše odpovědi. 

V pondělí vám je ve škole přečtu a řeknu vám i moje zamyšlení nad tímto způsobem výuky.


úkol na čtvrtek 8. dubna 2021


Začněme zase pochvalami a obrázkem pro 

A+A, EK, LS, BR, NO, MT.

Někteří mě dokázali porazit, což mě potěšilo! 


A jako obvykle jsem se nedočkala odpovědí od dvou Š!!! 

Proč?! Ještě stále máte možnost to napravit. 


A dnešní úkoly jsou tyto:

  • v pracovním sešitě na straně 54 udělejte cvičení 5 - vyhledejte a opravte chyby. Pak celé věty správně přepište dolů na linky. POZOR! Všechna "i+y" nejsou špatně, najdete tam i jiné chyby než v íčkách a ypsilonech. Celkem jsem napočítala 15 chyb (po řádcích v 1.ř.  - 4, ve 2.ř. - 5, ve 3.ř. - 4, ve 4.ř. - 2 chyby)
  • na tomto odkazu https://www.kaminet.cz/ces/pravopis/podsouhrn.php vyplň 3 cvičení a každý výsledek mi pošli na adresu ivana.kapitanova@skola-ryzoviste.cz. 

Formulář k odeslání je dole na stránce každého cvičení. Pokud se ti podaří smazat zavináč @, uděláš ho tak, že současně stiskneš na klávesnici klapky Ctrl + Alt + v nebo AltGr + v 

Můžeš samozřejmě udělat víc než 3 cvičení. Tato rada patří těm, kterým se moc nedaří. Pamatujte, že učení dělá mistry a opakování je matka moudrosti. Tak do toho!


úkol na středu 7. dubna 2021



Pochvala a obrázek za včerejší odeslaný úkol pro EK, BR, LS, A + A, MT - ostatní zatím neodeslali (je právě  15:15 hod.)

Dnes udělejte toto:

  • do školního sešitu přepište z modré učebnice na straně 91 tato cvičení: 

cv. 5 - v silně vyznačeném slovu doplňte chybějící "i/y" a do závorky za toto slovo napište číslicí, v jakém je pádu: Např.: Je tma jako v pytli (6.) 

cv. 6 - Napíšete celé věty dokončené slovem z nápovědy s doplněnou koncovkou

cv. 7 - do sešitu přepíšete 5 dvojic slov v množném čísle. Zadání z učebnice už nepište

  • on-line procvičujte známkovaná cvičení zaměřená na vzory MUŽ + STROJ - kdo bude mít trojku a horší, musí cvičení projít vícekrát
  • a dnes lehký test PORAZ ÚČU na opakování všech vzorů zde

úkol na úterý 6. dubna 2021

Na začátek křížovka s mužskými vzory v různých tvarech 

A dnes nás čeká vzor STROJ - zapamatujte si toto:

V pracovním sešitě na straně 54 udělej cvičení 1, 2, 3 a 4. Správnost odpovědí si společně zkontrolujeme ve středu.


úkol na středu 31. března 2021

Chválím všechny, kdo se zapojili do včerejšího určování vzorů. Byli to A + A, LS, BR, EK, MT. 

A stále stejné děti se nepřihlašují a nepřihlašují.  Když je zítra toho apríla - obrázek posílám tentokrát jim

A úkol na dnešek je tady:

Do sešitu přepište z modré učebnice na straně 89

  • cvičení 6 - Piš celé věty a slovo v závorce dej do správného tvaru
  • cvičení 7 - promysli, které dvojice slov patří k sobě. Čtyři dvojice prostě jen přepiš a se čtyřmi dvojicemi vytvoř celou větu. Je jedno, kterou dvojici použiješ na větu a kterou dvojici jen přepíšeš. Vyber si, je to na tobě.

Doplňovačky on-line - 4 cvičení - už obsahují všechny vzory, ale určitě je zvládnete.

A to je pro dnešek všechno. Vlastně - ještě něco:



Přeju do všech rodin pokojné Velikonoce!

Ať vám přinesou radost a naději do dalších dnů.


úkol na úterý 30. března 2021

Dnes opět pochvala a obrázek zvířecích přátel jako odměna za odpověď o vlastnostech přítele 

pro BR, EK, ŠL, LS, A + A, MT

A tady jsou některé odpovědi: 

- často bylo napsáno veselý, hodný, chytrý, milý, hezký, zábavný

- hodně souhlasím s: věrný, obětavý, upřímný

- pobavilo mě, že musí být i svalnatý a trhlý a urážlivý a tenký - ale proč ne? 😁

Dnes na začátek rozřazovací rozcvička PORAZ ÚČU!

A teď prosím otevřete pracovní sešit na straně 53.

Cvičení 3 - uvedená slova jsou všechna podle právě probíraného vzoru.  Napište tato slova v 7. pádu množného čísla takto:

učitel - s učitel___              spisovatel - se spisovatel____    atd....

Cvičení 4 - doplníte i/y - zkontrolujeme spolu ve středu

Cvičení 5 - diktát. Poproste svého domácího asistenta o diktování, případně si pusťte diktát zde a zastavujte mezerníkem podle svého tempa

A nakonec jako obvykle odkaz na procvičování on-line. Doufám, že tomu procvičování věnuješ alespoň 10 minut svého času každý den! Ověřuješ si tím, že tomu rozumíš a že ti to jde.

Po kliknutí na tento odkaz PRAVOPIS PODSTATNÝCH JMEN si vybereš možnost DOPLŇ (doplňuješ i/y) nebo OPRAV (klikneš na chybu nebo na "správně").

Na další straně si v nabídce vzorů zatrhneš vzory PÁN + HRAD + MUŽ.

Tak do toho!


úkol na pondělí 29. března 2021


Nejprve děkuji za odeslání pátečního slohového úkolu - všichni máte jedničku. Za odměnu vám patří ještě i tento obrázek - kočička ve velikonočním oblečku.

Je pro LS, A + A, MT, ŠL, BR, EK.



A dnes se již začneme zabývat vzorem MUŽ:

Zapamatuj si, že podle vzoru M se budou skloňovat všechna podstatná jména rodu mužského ŽIVOTNÉHO, která mají v 2. pádě koncovku  -E,  muž bez mužE,

Je to vzor MĚKKÝ - to znamená, že ve všech koncovkách budeš psát -I. Připomeň si i měkké koncovky -ÍCH (mužích, přátelích, stavitelích,...) a koncovku -OVI (mužovi, listonošovi, učitelovi,..)

Všechny koncovky si tu prohlédni a ulož si je do paměti👉👉👉


A teď vaše úkoly pro tento den:

1) v pracovním sešitě na straně 53 udělejte cvičení  1 a)b)c)

2) v pracovním sešitě na straně 53 vylušti tajenku - cvičení 2 a do odpovědního okýnka napiš 5 přídavných jmen, která říkají, jaký je nejlepší přítel (např. veselý, ...)

3) do školního sešitu přepiš z modré učebnice na straně 89 cvičení 4. Použiješ v každé větě všechna 3 slova - učitel, ředitel, spisovatel. Ukázka - budeš psát takhle:

To je pan učitel, ředitel, spisovatel. To jsou páni učitelé, ředitelé, spisovatelé.

Nelze začít bez pana učitele, ředitele, spisovatele. .... atd.

4) a na on-line procvičení určování vzorů použij tento odkaz: vzory mužského rodu


úkol na pátek 26. března 2021

K tématu dnešní hodiny slohu mě inspiroval pondělní Světový den vody. Slaví se 22. března už více než 50 let. 

Pusťte si toto krátké video (jen 3 minuty), aby vás naladilo a inspirovalo a pak se pokuste napsat alespoň 5 - 6 vět o vodě. Máte tyto možnosti:

  1. buď napište své věty, jako by to byl text do učebnice přírodovědy - kde se voda vyskytuje, jaké má podoby, znáte asi něco o koloběhu vody, proč je voda důležitá,...
  2. nebo - napište věty o sobě: TY A VODA - co tě napadne, když se řekne VODA, jaký vztah máš k vodě (někdo se vody bojí, vyhýbá se plavání a má k tomu třeba nějakou nepříjemnou vzpomínku, někdo naopak vodu miluje), jakou vodu máš rád  (bazén, rybník, sprcha, sklenice s ledem,...) - rozepište se
  3. nebo - někdo vůbec neumí vymýšlet věty. Pak vymyslí a  napíše 25 slov, která se jakýmkoli způsobem týkají vody (př. bouřka, potok, ryba,...) - musí ale umět vysvětlit, jak se slovo vody týká - např. když napíše písek - musí umět vysvětlit, jak se týká vody)

A teď už pište sem. Těším se na odpovědi.


úkoly na čtvrtek 25. března 2021

Pojďme se dnes stále věnovat procvičování dosud probraných vzorů  - přidáme si i ženské a střední vzory.

Ale napřed oblíbený kvíz


Pro dnešek je tu pracovní list. Prosím vytiskněte a zpracujte. Kdo nemá možnost tisku, přepíše do sešitu sloupeček se žabkou - je v něm 16 výrazů. Zbytek udělá ústně spolu s někým, kdo bude kontrolovat správnost. 

A znovu odkaz na procvičovací cvičení on-line PRAVOPIS KONCOVEK vzor PÁN


úkoly na středu 24. března 2021

1) Dnes zkuste ulovit krtka - není to tak lehké, já došla do 9. kola. A co vy? Je dobré si hru zvětšit na celou obrazovku - je to líp vidět - klikněte na čtvereček vpravo dole. Zkuste dojít aspoň do 5. kola.

2) dnes také prosím v pracovním sešitě udělejte cvičení 4 a)b)c) na straně 52 - snadné, krátké


A z pracovního listu do školního sešitu přepište správně jen ty výrazy, které jsou zapsány chybně - je jich osm.  Nemusíte tisknout, stačí opsat z obrazovky

A závěrem - odkaz na on-line procvičování zde: vzory PÁN a HRAD - souhrnné procvičování


úkoly na úterý 23. března 2021

        Nejprve výsledky testu - jsou zde:

Test nenapsal a neodevzdal Štěpa!!!

A teď k úkolům na dnešek

  1. V pracovním sešitě jsme vynechali na str. 51 cv. 6 - je to diktát. Kdo má vedle sebe pomocníka, poprosí ho o diktování. Komu nemá kdo diktovat, pustí si nahrávku a podle svého tempa si ji bude zastavovat (na klávesnici stisknutím mezerníku), popřípadě pustí víckrát. Pište do školního sešitu.


2.     Do školního sešitu za diktát připište ještě dvě cvičení z modré učebnice - na straně 86 - cvičení 2 a 3 - krátká, snadná

Nápověda ke cv. 2: dřevěné stol__, silné provaz__, pečuje o své zub__, hluboké les__

3.   procvičujte pravopis i on-line - tentokrát tady

po kliknutí na tento odkaz si vyber, jestli chceš DOPLŇovat i/y nebo OPRAVovat chyby

Pak si zaškrtneš, které vzory chceš trénovat - stačí, když si pro dnešek vybereš jen PÁN a HRAD, ale kdo chce, může si přidat i vzory ženské a středního rodu.

Tak do toho - jsou u toho supr komentáře k chybám i správným výsledkům - pusť si zvuk! Pracuj aspoň 10 - 15 minut.


úkoly na pondělí 22. března 2021

Začněme dnes zase testíkem na vzory - tentokrát na známky

 A po testu se podíváme na další vzor - HRAD. Zapamatuj si toto:

Ke vzoru HRAD budou patřit všechna podstatná jména rodu mužského NEŽIVOTNÉHO, která mají v 2. pádě koncovku -U - HRAD bez HRADU

ale POZOR - někdy i -A (př. LES bez LESA, SÝR bez SÝRU i SÝRA)

Vzor HRAD je vzor TVRDÝ

s jednou výjimkou - v 6. pádě č. množného můžeš v některých slovech najít koncovku -ÍCH     (například: v LESCÍH, na BŘEZÍCH, v ROZÍCH, o HŘÍBCÍCH... ) 

Koncovky všech pádů tohoto vzoru si dobře prohlédni tady:

A teď vypracujte v pracovním sešitě na straně 52 cvičení 1, 2 a 3. Zkontrolujeme si je spolu v úterý.

A jako obvykle chvilka procvičování on-line zde - věnujte se těmto cvičením 10 - 15 minut.


úkoly na pátek 19. března 2021 

  • Dnes ráno se na distanční výuce chvilku zdržíme u společného procvičování koncovek i/y - mějte prosím připravené kartičky, které jste si měli včera nachystat. 
  • Slohový úkol:

do sešitu vymyslete a napište 4 dvojice vět, ve kterých použijete tato slova:

1. PSI a PSY

2. CHLAPI a CHLAPY

3. MOTÝLI a MOTÝLI

4. DETEKTIVI a DETEKTIVY

Každá věta bude mít alespoň 5 slov.

Pro pochopení uvádím příklad s dvojicí slov např.: LVI a LVY

V zoologické zahradě žijí vzácní afričtí LVI. + Dříve lovci zabíjeli vzácné africké LVY.

Dobrá pomůcka je tato:

Měkké I bude ve větě tehdy, když si můžeš ukázat TI LVI, TI PSI, TI CHLAPI, TI MOTÝLI,...

Tvrdé Y bude ve větě tehdy, když si můžeš ukázat TY LVY, TY PSY, TY CHLAPY, TY MOTÝLY, ... (př. vidím TY..., pozoruji TY..., slyším TY..., chytají TY... apod.)


úkoly na čtvrtek 18. března 2021 

Na začátek rozbor včerejší soutěže. Napřed ty dobré zprávy👍

  • pochvala za vítězství Lucce 🥇 (jsem opět poražena, takže tleskám 👏)
  • hned za Luckou zaslouží pochvalu Adámek a Martin (?)
  • další pochvalu Elišce, Barunce a Anetce

A teď ty špatné 😢

  • zase jsem nedostala ani jednu odpověď od Šimona, Štěpánka a Natálky (tu omlouvám, vím, že onemocněla, doufám, že bude brzy fit)
  • největší počet chyb jste udělali tady: napiš Karlovi a podobný hadovi - koncovka - OVI je VŽDY MĚKKÁ.  Je to podobné, jako v ženském rodě měkká koncovka  -ami. 
  • pouze Lucka a Martin (?) zvládli cvičení bez chyby. Takže nezbývá, než se u tohoto vzoru ještě chvíli zdržet a procvičovat a procvičovat. Tak pojďme na to!

A teď práce pro vás

  1. prosím na páteční společné setkání si vyrobte 2 kartičky - na jedné bude "I" a na druhé "Y" tak, jak jsme je zvedali ve škole (možná je máte u sebe doma nebo si je znovu vyrobte - dík)
  2. v pracovním sešitě udělejte cvičení 5 na straně 51
  3. Otevřete toto cvičení a do školního sešitu vyberte a přepište správně řádky, ve kterých je chyba - je jich 8.

Na druhém listu najdeš řešení pro kontrolu, ale podívej se až po napsání. Ověříš si sám pro sebe, že tomu rozumíš.

4. procvičujte on-line tady VZOR PÁN - DOPLŇ   I/Y


úkoly na středu 17. března 2021 

Nejprve chci pochválit:👌

1) Lucku a Adámka, za to že mne porazili - jsem nadšená👍👍👍

2) Anetku a Elišku za vynikající výsledek - ani jedna chyba, čas výborný - gratuluji👍

3) Barunku a Martina - skončili na dalších místech. Barunka udělala jen jeden pokus - možná by to bylo napodruhé lepší? Martin zase zabojoval - z prvního pokusu, kdy dal jen 8 správných odpovědí, se zlepšil dvojnásobně, protože se nevzdal.✌

Mrzí mne, že se Šimon, Štěpa a Natálka ani nepokusili 👎 - i tomu nejpomalejšímu to zabralo jen 4 minuty, vítěz to dal za 53 vteřin!

Tak dnes se můžete pokusit o odvetu - vzor PÁN


a po rozcvičce se můžete pustit do dnešních úkolů.

Stále budeme procvičovat psaní i/y ve slovech skloňovaných podle vzoru PÁN. Dnes zpracujte v pracovním sešitě stranu 51 - cvičení 1, 2, 3 a 4.  Po napsání můžeš zkontrolovat 


úkoly na úterý 16. 3. 2021

Nejprve krátká rozcvička - opakujte probrané ženské vzory

Dnes se budeme podrobněji zabývat vzorem PÁN

Nejprve si prohlédněte a zapamatujte koncovky ve všech pádech

Všimněte si hlavně tohoto:

  • v čísle jednotném 

ve 3. a 6. pádu jednotného čísla je koncovka  - OVI

                   NAPŘ.: tatínkOVI, králíčkOVI, holubOVI

  • v čísle množném najdeme tvary PÁNI i PÁNY, takže můžeš vidět napsané slovo PSI i PSY, LVI i LVY, HOLUBI i HOLUBY.

    A na čem to I - Y záleží? Na PÁDU TOHOTO PODSTATNÉHO JMÉNA. PŘÍKLAD:    PSI (1. pád kdo? co?) ŠTĚKAJÍ ale 

                       SLYŠÍM ŠTĚKAT PSY (4. pád KOHO? CO?) nebo JDU SE PSY (7. pád S KÝM? ČÍM?)

Toto video ti vše dobře vysvětlí a ukáže na dvou cvičeních

a teď si to vyzkoušejte sami - do sešitu přepište z modré učebnice na straně 85 cvičení 4 - doplníš i/y, cvičení 5 - doplníš slovo z nápovědy ve správném tvaru a cvičení 7 - převedeš věty z jednotného čísla do množného - takže věta Pes je velmi užitečný. bude v sešitě napsána: Psi jsou velmi užiteční.

Pro kontrolu přidávám řešení, ale otevřete ho až po napsání všech tří cvičení do sešitu. Neošidili byste mě, ale sebe o šanci se to naučit✌



úkoly na pondělí 15. března 2021


Dnes se začneme zabývat podstatnými jmény rodu mužského, ale ještě předtím  opakovací cvičení na vzory rodu ženského

URČI VZOR PODSTATNÉHO JMÉNA klikneš nejprve na VZOR, pak na určované podstatné jméno - obarví se stejnou barvou

DOPLŇ SPRÁVNĚ i/y - klikneš na zelený nápis SPUSTIT DIKTÁT, pak klikáš na šipky - rozbalí se nabídka, vybereš správné i/y. Výsledek 75% je dvojka. Kdo chce jedničku, musí zvládnout nejméně na 80%.

A teď ke vzorům rodu mužského. Jsou to tyto vzory - ZAPAMATUJ SI JE

Nechali jsme si je nakonec, protože jsou nejtěžší.

Asi si říkáte proč? Vždyť rod střední a ženský zvládáte v pohodě. Je to proto, že při určování vzorů rodu mužského musíme navíc ještě rozlišit, zda jde o rod mužský ŽIVOTNÝ nebo NEŽIVOTNÝ.        V češtině to není tak, že co žije, je rod životný. Jaké tu tedy platí pravidlo? Jak to máš poznat?



POZOR! Platí to i opačně. Např.

1. pád STROM = 4. pád vidím STROM

1. pád HMYZ = 4. pád vidím HMYZ

jsou podstatná jména rodu 

MUŽSKÉHO NEŽIVOTNÉHO

Hezky životnost vysvětluje toto video a v tom druhém najdete shrnutí všeho důležitého.

Dnes se v pracovním sešitě věnujte určování životnosti a vzorů u podstatných jmen rodu mužského - strana 50 - cvičení 1,2,3,4

Pro kontrolu správnosti vkládám řešení všech cvičení. Otevři si ho ale až po dokončení práce.


úkol na pátek 12. března 2021

K dnešnímu slohovému úkolu mne inspiroval pondělní Mezinárodní den žen. 

Slaví se už více než 100 let, v kalendáři je označen jako významný den. Dříve se slavil hodně - asi jako dnes Valentýn nebo Den matek. Ten den dostávaly ženy kytičku i od cizích lidí. Dávalo se jim tak najevo, že si ostatní váží jejich práce. Mohli jste dát kytičku třeba prodavačce nebo sousedce a popřát jí hezký den. Hodně mužů slavilo tento svátek tak vehementně, že se vraceli domů jako z velké párty.

Dnes bych chtěla, abyste napsali alespoň 5 vět o nějaké důležité ženě ve vaší blízkosti. Jistě vás napadne jako první vaše maminka - ta je nejdůležitější ženou pro každého. Ale důležitá je třeba i babička, sestra, nejlepší kamarádka, teta,...

Zkuste se zamyslet a něco o důležité ženě ve vaší blízkosti napsat. (Kdo to je, jak vypadá, co má ráda, proč je pro tebe důležitá, co spolu rádi děláte).

Klikněte SEM, dostanete se na nástěnku, kde visí lístek s vašim jménem. Klikněte na něj, objeví se symbol tužky a můžete začít psát. Když se vám to nebude líbit, dá se to smazat a začít znovu. Něco jsem tam napsala i já - pro inspiraci😀



úkoly na čtvrtek 11. března 2021

Také dnes procvičujme a upevňujme své znalosti vzorů rodu ženského

1) Z učebnice na straně 81 přepiš do sešitu cvičení 2 a 3.

2) Cvičení 4 máme napsat jako diktát. 

Může ti ho nadiktovat někdo,  kdo ti pomáhá s učením, nebo si ho pusť tady. V průběhu psaní si můžeš diktování stopnout a pouštět podle svého tempa psaní, nebo si ho pusť víckrát za sebou.

3) Procvičování on-line - doplňování   i/í-y/ý. Na tomto odkazu je 15 cvičení označených Skloňování - doplňování i, í / y, ý (dvojvýrazy) - Vybírej a pracuj aspoň 10 - 15 minut.

4) a nakonec soutěž 




úkoly na středu 10. března 2021

Prošli jsme si postupně vzory rodu ženského

tady vám o nich vše důležité zopakuje video




Po zbytek tohoto týdne se budeme věnovat procvičování těchto vzorů,

ale ještě předtím se podívejte na fotečku KOROPTVE (dnes jsme na to slovo narazili v jednom cvičení)

... a tady si můžete poslechnout i její HLAS


... a tady pro porovnání - jak vypadá bažant a bažantice. Bažantice je nenápadná, aby na sebe nepřitahovala pozornost, když sedí na vajíčkách, trochu se koroptvi podobá.  A jejich HLAS

Dříve bývaly koroptve i bažanti běžnými polními ptáky, ale dnes jsou vzácností

A teď do práce - v pracovním sešitě na straně 49 udělej cvičení 4 a 5.

Dvě malé rady 

- ve cvičení jsem napočítala 14 chyb, nejsou to jen íčka, a ne všechna i - y jsou napsaná špatně - přemýšlej! 

- nejprve chyby najdi a oprav, pak teprve všechny věty přepiš

Pak prosím procvičuj on-line zde SOUHRNNÉ PROCVIČOVÁNÍ aspoň 10 - 15 minut

A ještě oblíbená soutěž - porazíte mne jako včera?


úkol na úterý 9. března 2021

1.     Dnes nejprve zopakujeme a procvičíme doplňování  "i - í - y - ý" .  

ve slovech skloňovaných podle vzorů ŽENA - RŮŽE - PÍSEŇ. Rozklikněte procvičovací cvičení s doplňte. Kdo nemá možnost tisku, udělá první dva sloupečky ústně pod dohledem odborníka a třetí sloupeček přepíše do sešitu celý.

   2.     A teď se podívejme na vzor KOST

Zapamatujte si toto:

Podle vzoru KOST se skloňují všechna podstatná jména rodu ženského, která v 1. pádě čísla jednotného končí na jakoukoliv souhlásku (tedy nejen na - t- jako např. zlost, bolest, vědomost, bytost,  ale i jinou - např. obuv, ves, step, sůl, Břeclav) + zároveň mají v 2. pádě čísla jednotného koncovku - i - např.: obuv (bez obuvi), ves (bez vsi), step (bez stepi), sůl (bez soli), Břeclav (bez Břeclavi)...

Vzor KOST je vzor MĚKKÝ, to znamená, že ve všech koncovkách napíšeš vždy "-i".

Prohlédni si všechny koncovky zde, všimni si i 7. pádu č. množného - koncovka - KOSTmi!

3.      procvič si to tady 

V pracovním sešitě zpracuj cvičení 1, 2 a 3 na straně 49

UPOZORNĚNÍ ke CVIČENÍ 3: Pravidlo o pravopisu koncovek  podle vzorů platí i pro názvy měst - 

takže např. Opava, Bratislava, Jihlava, Vidnava = vzor ŽENA (do Opavy, Bratislavy, Jihlavy, Vidnavy

 ale Vlašim, Boleslav, Chrudim, Čáslav = vzor KOST (do Vlašimi, Boleslavi, Chrudimi, Čáslavi)


4.     nakonec soutěž - napiš své jméno a začni. Můžeš zkusit víckrát a zlepšovat se - na konci čeká tabulka borců. Zatím jsem první - kdo mě porazí? Doufám, že nakonec všichni! 

RADA: dá se to zvětšit na celou obrazovku kliknutím vpravo dole - takový jako čtvereček (podobně jako na you tube)



úkol na pondělí 8. března 2021

Dnes se budeme věnovat vzoru PÍSEŇ

  1. Zapamatujte si toto:

Podle vzoru PÍSEŇ se skloňují všechna podstatná jména rodu ženského, která v 1. pádě čísla jednotného končí na jakoukoliv souhlásku (tedy nejen na -ň -  jako např. povodeň, jabloň, tíseň, ale i jinou - např. postel, konev, hráz, zem,...) + zároveň mají v 2. pádě čísla jednotného koncovku -e - např.: hráz (bez hráze), postel (bez postele), konev (bez konve), zem (bez země,...)

2.       Vzor PÍSEŇ je vzor MĚKKÝ, to znamená, že ve všech koncovkách napíšeš "-i". 

3.       Prohlédni si všechny koncovky zde, všimni si i 7. pádu č. množného - koncovka -emi!

4.     Do sešitu přepiš z modré učebnice cvičení 3 a 5 ze strany 79. Správnost si zkontrolujeme v úterý.

5.     Procvičuj on-line na těchto odkazech nejméně 10 minut

https://skolakov.eu/cesky-jazyk/4-trida/podstatna-jmena-rodu-zenskeho/znamkovane-diktaty/cviceni3A.htm

https://skolakov.eu/cesky-jazyk/4-trida/podstatna-jmena-rodu-zenskeho/pravopisny-trenazer/cviceni3.html


úkol na pátek 5. března 2021

Dnes bychom měli ve škole sloh, tak ho trošku zkombinujeme se vzory rodu ženského a pohrajeme si se slovy.

Otevřete pracovní list a postupujte podle pokynů

Chcete vědět, jestli to máte dobře? Nebo si nevíte rady? Klikněte na KONTROLU


úkol na čtvrtek 4. března 2021

Dnes se ještě budeme věnovat procvičování podstatných jmen rodu ženského podle vzoru ŽENA a RŮŽE.

V pracovním sešitě udělej cvičení 5 na straně 48.

Z modré učebnice přepiš do sešitu cvičení 3 ze strany 78

A nakonec procvičuj tady VZOR ŽENA  - do kterého kola dojdeš?

Pravopisný trenažér - vzor ŽENA  -  vzor RŮŽE  Zvládneš to na jedničku?


úkol na středu 3. března 2021

Dnes si ke vzoru  ŽENA přidáme vzor RŮŽE.

Nejprve si prohlédni koncovky ve všech pádech

Tohle si zapamatuj!

Podle vzoru RŮŽE se budou skloňovat všechna podstatná jména rodu ženského, zakončená 

v 1. pádu  čísla jednotného písmenem -e ,  např. košile, židle, bledule, tabule,... 

Vzor RŮŽE JE VZOR MĚKKÝ, protože je ve všech koncovkách VŽDY MĚKKÉ -i 

A teď si to vyzkoušej v pracovním sešitě na str. 48, udělej cvičení 1, 2, 3 a 4.

A také trošku on-line tréninku tady - věnuj se tomu nejmíň 10 minut

vzor RŮŽE: https://skolakov.eu/cesky-jazyk/4-trida/podstatna-jmena-rodu-zenskeho/znamkovane-diktaty/cviceni2A.htm



úkol na úterý 2. března 2021

Dnes se budeme podrobněji zabývat vzorem ŽENA
Prohlédni si  koncovky ve všech pádech

Zapamatuj si, že 

  1. podle vzoru ŽENA se skloňují všechna podstatná jména rodu ženského zakončená v 1. pádě čísla jednotného na -a : např. škola, sova, lípa, skála, ryba, ...
  2. vzor ŽENA je vzor TVRDÝ , to znamená, že v koncovkách budeme vždy psát  -y: např. školy, sovy, lípy, skály, ryby, ..
  3. Ale POZOR - je tu jedna výjimka - v 7. pádu množného čísla je měkká koncovka -ami: např: školami, sovami, lípami, skalami, rybami...

A teď si to vyzkoušej - přepiš do sešitu cvičení 3 na straně 77 z modré učebnice.

A ještě to potrénuj na on-line cvičeních tady: 

  1. https://skolakov.eu/cesky-jazyk/4-trida/podstatna-jmena-rodu-zenskeho/znamkovane-diktaty/cviceni1A.htm
  2. https://skolakov.eu/cesky-jazyk/4-trida/podstatna-jmena-rodu-zenskeho/znamkovane-diktaty/cviceni1B.htm
  3. https://skolakov.eu/cesky-jazyk/4-trida/podstatna-jmena-rodu-zenskeho/znamkovane-diktaty/cviceni1C.htm



úkol na pondělí 1. března 2021

Dnes bychom se spolu ve škole věnovali vzorům podstatných jmen rodu ženského.

Připomeň si je v této větě - pomůže ti se zapamatováním

Když se ti líbí nějaká žena, potěší ji růže nebo hezká píseň. Řekni jí, že je kost, a máš vyhráno! 

Až budeš k podstatnému jménu rodu ženského hledat vzor, musíš si slovo říct nejen v 1. ale i ve 2. pádu čísla jednotného

Potrénuj přiřazování ke vzorům v pracovním sešitě na straně 47 na cvičeních 1, 2, 3, 4.

A pak trénuj také TADY - on-line cvičení na přiřazování ke vzorům rodu ženského - věnuj tomu aspoň 10 minut (nahoře vpravo se posunuješ na další cvičení.




úkol na 16. 11. 2020

Ve středu 18. 11. se všichni sejdeme ve škole. Máte tedy dnešek a zítřek na zkontrolování všech úkolů a dodělání restů. Ve středu budu vše prohlížet a kontrolovat a těším se, že budu psát jen samé jedničky. Většina z vás pracovala poctivě a odesílala všechny požadované úkoly včas.

Dnes tedy jen opakovací a procvičovací cvičení na obtížnější výrazy s předponami "vy-" a "vý-".

Dodělejte resty a procvičujte zde: 

VE STRAŠIDELNÉM HRADĚ a V DŽUNGLI 

Kdo nevyzkoušel odkazy na procvičování předpon "ob-" a "v-", klikne v pátečních úkolech. Pochvala za aktivitu v pátečních cvičeních patří L.S., A. + A., E.K., B.R., N.O. 

(před zahájením hry to bude chtít napsat tvé jméno, abys pak po skončení viděl(a), jak si vedeš v tabulce výsledků mezi ostatními spolužáky. Můžeš zkoušet opakovaně a zlepšovat se.)Tak do toho. 


úkol na 13. 11. 2020

Nejprve 3 zábavné testíky vašich znalostí - jak napsat slovo? S -ě-  nebo -je-? Před zahájením hry to bude chtít napsat tvé jméno. Je to proto, že na konci uvidíš tabulku s výsledky - jak jsi dopadl/a ve srovnání s ostatními spolužáky. Můžeš to zkoušet víckrát a zlepšovat se. Tak do toho

TADY rozřadíte slova do dvou skupin

TADY pilotujte letadlo správným směrem - uvidíte, jestli doletíte do cíle

a nakonec PEKELNÉ BLUDIŠTĚ  - (tohle jsem nedala a přitom na -ě- a -je- jsem fakt dobrá. Není to složité, jen neumím hrát hry na počítači)

Tak doufám, že už jste v rozlišování předpony ob- ve slovech fakt dobří jako já :-)

Dnes nás čekají vaše oblíbené předpony vy-, vý-, které znáte z vyjmenovaných slov.

Připomeňte si pár slov s těmito předponami v pracovním sešitě na straně 27. 

Vypracujte cvičení 1 a) a c), cvičení 2 a nakonec nejtěžší cvičení 3.

POZOR! Ve cvičení 3 některá slova nezačínají předponou "vy-", někde napíšeš i "vi-". Jak to máš poznat? Přece tak, že předponu "vy-" lze nahradit jinou předponou 

- např. "výmysl" - může být i "úmysl, smysl"

- např. "vykácet" - může být i "skácet, pokácet, nekácet,..." Někdy i samotné slovo bez předpony má význam - kácet přece také něco znamená.

- ale např. "vítr" nelze změnit na "útr", "zátr", "podtr" ... doufám, že to cítíš stejně. Tak do toho!


A ještě odkaz na procvičování on-line - věnuj tomu prosím 10 minut.

Za odměnu si poslechni pohádku ROZUM A ŠTĚSTÍ, ze které je úryvek ve cvičení 1.


úkol na 12. 11. 2020

Ještě tento den se budeme věnovat psaní slov s -JE- nebo -Ě-, tentokrát na obtížnějších cvičeních.

Nejprve pocvičte on-line 

ZDE  a také TADY najdeš mnoho cvičení na doplňování .

Věnujte se on-line procvičování alespoň 15-20 minut. Sami musíte poznat, jestli vám to jde dobře nebo děláte hodně chyb. Pokud se nedaří, vracejte se ke cvičením opakovaně i později. Toto je jedna z důležitých znalostí, které si máš osvojit ve 4. ročníku.

A ještě 15-20 minut psaní do sešitu. V učebnici českého jazyka si nalistuj stranu 33. Jsou tu cvičení, ze kterých si dvě vyber a napiš je do  sešitu, třetí pak udělej jen ústně. Na výběr máš z těchto tří cvičení 6a) a nebo 7 a nebo 9.


úkol na 11.11.2020

Dnes se podíváme na správné psaní slov s předponami OB- a V-.

Co na tom může být těžkého? 

Problém nastává u slov, která začínají na slabiku  "JE" - např. JEL, JEVIL, JEMNÝ, JEDNAL,... Když před takové slovo přidáš předponu OB- nebo V-, vzniknou slova

OBJEL + VJEL, OBJEVIL, OBJEMNÝ, OBJEDNAL. No a co?, říkáte si možná - co je na tom těžkého?

Problém je, že existují i slova OBĚD, OBĚDVAL, OBĚŤ, OBĚTAVÝ, OBĚHNE a v těch se píše "Ě".

Důležité tedy je, umět rozlišit, kdy se píše ve slově "OBJE...." a kdy "OBĚ..."

Máš dvě možnosti, jak si to zapamatovat:

- když jde o předponu "OB-" nebo "V-" - můžeš ji nahradit i jinou PŘEDPONOU - např. VYJEL, ZJEVIL, DOJEMNÝ, VYJEDNAL a pak budeš psát JE. (asi by vypadalo hloupě napsat slovo VYĚL nebo ZĚVIL - jistě to cítíš, že?)

- druhá možnost je - navždy si zapamatovat, že ve slovech OBĚD, OBĚŤ A BĚH a všech slovech s nimi příbuznými (obědníky, obědvat, obětavý, obětovat se, oběhnout, oběživo, oběžník...) bude VŽDY "Ě" 

Zapamatuj si, co je pro tebe snadnější.

A teď se na ta slova podívej do pracovního sešitu na straně 26. Udělej všechna cvičení - není to těžké. Hlavně u toho přemýšlej a ukládej si slova do paměti. Zítra se k nim ještě vrátíme.





A málem bych zapomněla poděkovat těm, kteří UŽ VÍ JAK NA TO! 

Obrázek posílám pro 

E.K., N.O., A.+A.,  M.T., L.S. a B.R.


úkol na 10. 11. 2020

Dnešní hodina bude opakovací. Otevřete si prosím pracovní list a postupujte takto:

List není třeba tisknout, můžete pracovat jen s pohledem na obrazovku. 

Cvičení s číslem 37 přepište do sešitu. Budete tvořit nová slova přidáním předpony ROZ_ (např. ROZSYPAL, ROZSÁZEL,...). Některá slova s touto předponou ale nedávají smysl - např. neexistuje slovo ROZZDRAVIL - v takovém případě místo předpony ROZ_ použiješ nějakou jinou - např. NEZDRAVIL, POZDRAVIL, UZDRAVIL (možností je víc). 

Malá nápověda - napočítala jsem, že u 9 slov nemůžeš předponu ROZ- použít. (V 1.ř. jedno - rozzdravil, v 2.ř. dvě, ve 3.ř. jedno, ve 4.ř. tři, v 5.ř. dvě)

Cvičení s číslem 38 nepiš, jen z trojice slov vyber to správně napsané a písmeno za ním si zapiš. Tato písmena vytvoří tajenku - čti ji po řádcích zleva doprava. Tajenku mi sem napiš:

A poslední - cvičení s číslem 39 - napiš do sešitu 8 slov podle vzoru

A to je pro dnešek vše.


úkol na 9. 11. 2020

Dnes se naposledy budeme věnovat předložce BEZ a předponám BEZ- , ROZ- , VZ- 

Dokončete prosím stranu 25 v pracovním sešitě cvičení 4 a 5.

Cvičení 4 - větu doplníte JEDNÍM SLOVEM začínajícím předponou BEZ......

Takže např. věta Strom, kterému opadají listy NENÍ HOLÝ ani BEZ LISTÍ, ale BEZLISTÝ. 

A ještě jedna důležitá věc - ZAPAMATUJ SI TOTO: 

  • I v případě předpon BEZ- a ROZ- se můžeš setkat se slovy, která mají dvakrát "zz" vedle sebe

např. když dáš předponu ROZ- před slova začínající na "Z" - zuřit, zářit, zlobit, vznikne slovo

ROZZUŘIT, ROZZÁŘIT, ROZZLOBIT (ROZZLOBENÝ, ROZZLOBENĚ)

Podobně u předpony BEZ-: např. BEZZUBÝ, BEZZÁSADOVÝ

Často se také chybuje u slov, kde se potkávají "ZS" - např. ROZSVÍTIT, ROZSTŘÍHAT, ROZSADIT, ROZSOUDIT, BEZSTAROSTNÝ, 

A nakonec ještě toto:

Potrénuj psaní těchto obtížnějších slov na cvičeních v učebnici na straně 31 a do sešitu napiš cvičení 5, cvičení 7 a cvičení 8 (zde neopisuj celé věty, do sešitu napiš jen 6 chybějících slov)

A to je vše, přátelé! (pro dnešek)

Vlastně ne! Ještě děkuji za odpovědi na testík těmto žáčkům:

B.R., L.S., Š.L., A.+A., M.T., N.O. - obrázek za odměnu jen pro ně!

 úkol na 6. 11. 2020

Na začátek mini testík na včerejší učivo

A také dnes nás čekají předpony a předložky. Tentokrát

předložka BEZ + předpony BEZ-, ROZ- , VZ- 

Zapamatuj si tyto 2 věci:

1) všude napíšeš písmeno "Z"

2) předložku napíšeš zvlášť, budou to 2 samostatná slova  př. bez pláče

    předpona je součástí slova, napíšeš jako 1 slovo - př.  bezpečí

Tak a teď si to vyzkoušej - v pracovním sešitě na straně 25 na cvičeních 1a)b), 2 a 3a)b).

 A zde ještě odkaz na on-line cvičení zaměřené rozlišování předložky a předpony "BEZ"

https://skolakov.eu/cesky-jazyk/4-trida/stavba-slova/predlozka-a-predpona-bez/cviceni.html 



 úkol na 5. 11. 2020

I dnes pokračujeme v ukládání správného psaní předložek a předpon 

                    OD, NAD, POD, PŘED         +           OD-, NAD-, POD-, PŘED-

do paměti

Nejprve si vše znovu připomeň na dvou snadných cvičeních v pracovním sešitě na straně 24 - cv. 2 a 3.

Pak potrénuj správné psaní předpon také zde https://skolakov.eu/cesky-jazyk/4-trida/stavba-slova/znamkovane-diktaty-predpony/cviceni1.html. Je tam 12 cvičení - když dostaneš 3 jedničky, nemusíš dál pokračovat. Nepokračuj ani po 5 dvojkách. Nepokračuj po 8 trojkách. Při horších výsledcích ale trénuj a trénuj - cvičení dělá mistry!

A ještě jedna důležitá věc - ZAPAMATUJ SI TOTO:

Když za předponou od-, nad-, pod-, před- následuje kořen slova na "d", setkají se v takovém slově dvě dd vedle sebe, např: poddaný, oddělení, oddíl, oddychuje.

Podívej se ještě do učebnice na stranu 29 - na cvičení 3a) - a zapiš do sešitu všechna slova, která lze vytvořit s uvedenými předponami a kořeny (nelekej se, je jich jen 5. Chci jen, abyste věděli, že taková slova existují a pár jich napsali. V češtině jich tolik nemáme, ale v angličtině - tam je slov se dvěma stejnými písmeny vedle sebe mnohokrát víc).



úkol na 4. 11. 2020

Dnes se budeme znovu zabývat předponami a předložkami, ale budou to jen tyto:

PŘEDLOŽKY:   OD,   NAD,    POD,    PŘED

PŘEDPONY:    OD-,  NAD-,   POD-,   PŘED-

Co je na nich k zapamatování? Že v nich VŽDY napíšeš písmeno d ! Předložku napíšeš jako samostatné slovo: 

od tety, nad hlavou, pod patou, před školou

Předponu napíšeš jako součást jednoho slova: 

odtlačí, nadpis, podpatek, předvádí.

Tak a teď ty. Nalistuj si v pracovním sešitě stranu 24 a vypracuj cvičení 1 a), b), c). Za d) by mě také zajímalo, ale bohužel mám smůlu - takže nic.

A ještě jedno cvičení do školního sešitu (doufám, že jste nezapomněli psát) - v učebnici na straně 29 najdi cvičení 2a) a přepiš ho bezchybně do sešitu.


úkol na 3. 11. 2020

Tak už je vám jasný rozdíl mezi předložkou a předponou? Věřím, že ano. 

I dnes si to znovu přečti ze včerejšího zadání a udělej o tom přednášku někomu vedle tebe (ty jsi učitel a vysvětlíš svým žákům rozdíl mezi předponou a předložkou - dokážeš to?). Pak si vyzkoušej své znalosti při psaní úkolu 4 v pracovním sešitě na straně 23. Musíš se rozhodnout, jestli slabika v závorce patří ke slovu (jde o předponu, napíšeš dohromady jako 1 slovo) nebo jde o dvě samostatná slova (jde o předložku, která se píše zvlášť).

Komu to nepůjde a udělá tam víc chyb, potrénuje ještě v učebnici - podobné cvičení 4 na straně 28 (není třeba psát, stačí ústně).

A trénujte i na tomto odkazu:

https://skolakov.eu/cesky-jazyk/4-trida/stavba-slova/predlozky-a-predpony-od-nad-pod-pred/stavba-slov-4.html




úkol na 2. 11. 2020

Dnes si znovu připomene důležité pravidlo o rozlišení PŘEDPONY a PŘEDLOŽKY.

PŘEDPONA je součást slova, která leží před kořenem - píšeme dohromady jako jedno slovo

PŘEDLOŽKA je samostatné slovo, leží obvykle před podstatným jménem a píše se zvlášť

Všimni si:

napíšu  na  zeď                         podlezu  pod  stolem                              předstoupím  před porotu

A tvým dnešním úkolem je, naučit se rozlišit, kdy napíšeš 1 slovo s předponou nebo dvě slova: samostatně předložku a slovo za ní

A procvičíš to v pracovním sešitě na straně 23 - cvičení 1 a)b)c), cvičení 2 a 3. - drž se zadání.

A ještě dvě on-line procvičování - testík na rozeznávání předložek zde: https://www.pravopisne.cz/2015/01/najdi-predlozku/ 

a trochu těžší - rozpoznávání předpony zde: 

https://www.umimecesky.cz/rozbory-urcovani-predpony-2-uroven/1748



úkol na 23. 10. 2020

Dnes budeme pokračovat ve zkoumání stavby slov - v pracovním sešitě na straně 22

Nejprve trošku tvoření - cvičení 4 - ke každé ze 6 uvedených přípon vymysli 2 slova

Pak si připomeň vyjmenovaná slova a udělej cvičení 6

A nakonec diktát - cvičení 7 - popros někoho ve tvé blízkosti, aby ti jej nadiktoval. Splň i všechny úkoly pod diktátem.

- k úkolu d) - příští týden hymnu jistě uslyšíš - budeme slavit státní svátek - vznik samostatného Československého státu v roce 1918. Jistě už slova hymny znáš. Můžeš si je připomenout i tady. Hymna je jeden ze státních symbolů a jistě také víš, jak se při jejím poslechu chovat.

- k úkolu e) číslovky najdeš tři

- k úkolu f) přídavná jména jsou tam taky tři - na každém řádku jedno (poslední krátký řádek nepočítám)

A pro milovníky procvičování na počítači - hledání kořene slova zde

https://skolakov.eu/cesky-jazyk/4-trida/stavba-slova/koren-slova-vyhledavani/cviceni.html

a tady už trošku těžší - urči:  předponu - kořen - příponu

https://skolakov.eu/cesky-jazyk/4-trida/stavba-slova/koren-predpona-pripona-vyhledavani/cviceni.html


úkol na 22. 10. 2020

Včera jsme si zopakovali, že:

  1. v každém slově můžeme najít jeho kořen
  2. slova se stejným kořenem jsou SLOVA PŘÍBUZNÁ
  3. ta část slova, která stojí PŘED KOŘENEM je PŘEDPONA
  4. ta část slova, která je připojena ZA KOŘENEM je PŘÍPONA
  5. PŘEDPONA je součást slova (píšeme ji dohromady jako jedno slovo - např. ZAHRADA), nepleteme si s PŘEDLOŽKOU (předložka je samostatný slovní druh - má číslo 7 - a píšeme ji odděleně - např. ZA   PLOTEM)
Dnes to potrénujeme na těchto cvičeních:
cv. 2/ str. 21 - slova nad tabulkami rozepíšeme tak, aby kořen slova byl v prostředním sloupku, předpony před ním, přípony ve 3. sloupečku První tabulku bychom vyplnili společně, takže je napsaná v nápovědě (kdo nepotřebuje, nemusí ji otvírat). Druhou tabulku pak už jistě zvládnete sami - kořen je ta část, která se vyskytuje ve všech slovech

cv. 3/ str. 21 - toto cvičení vyžaduje jazykový cit a slovní zásobu (což se nedá koupit, ale dá se to získat pravidelným čtením). Úplně bezradným pomůže nápověda - samozřejmě můžete vymyslet i spoustu jiných slov než jsou v ní napsaná - podle toho taky poznám, kdo se opíral jen o nápovědu a kdo si namáhal hlavu :-)

A poslední dnešní cvičení je na straně 22 - cvičení 5 - snadné - nenapovím

Pro milovníky počítačového procvičování tu máme odkaz na hledání kořenů slov - klikněte na modrá písmena

https://www.onlinecviceni.cz/exc/pub_list_exc.php?action=show&class=3&subject=%C4%8Cesk%C3%BD%20jazyk&search1=01.+Tvary+slov&topic=01.+Ko%C5%99en+-+slova+p%C5%99%C3%ADbuzn%C3%A1#selid


úkol na 21. 10. 2020

Dnes ukončíme kapitolu o významu slov - budete teď vědět, co jsou synonyma, antonyma, slova jednoznačná a mnohoznačná, spisovná a nespisovná, lichotná a hanlivá.

Vypracujte stranu 20 v pracovním sešitě. Po návratu do školy testík zkontroluji, opravím a ohodnotím výsledek nálepkou podle počtu dosažených bodů.

Odhaduji, že vám práce zabere max. 15 - 20 minut.

Ve zbytku času se budeme věnovat učivu o stavbě slova. 
Pročti a zapamatuj si o stavbě slov toto:

A teď si to vyzkoušej na cvičení 1a) i 1b) na straně 21 v pracovním sešitě (mimochodem dnes bychom opravdu jeli na bazén, kdyby nám život nekomplikoval ten otravný virus). 

                                                              

                                                               Správné řešení najdete tady


úkol na 20. 10. 2020

Dnes se budeme věnovat slovům citově zabarveným.

Citově zabarvenými slovy vyjadřujeme svůj postoj 

k určité věci nebo osobě.

Když se mi věc líbí, mám ji ráda, použiju SLOVO LICHOTNÉ (např. maminka, kočička, postýlka, papáníčko,...)

Když se mi věc nelíbí, nemám ji ráda, mluvím o ní HANLIVĚ, slova hanlivá jsou např. dědek, psisko, čumět, barabizna,...). Úmyslnému urážlivému používání hanlivých slov se prosím vyhýbejte. Platí tu jednoduché pravidlo: CO NEMÁŠ SÁM RÁD, NEDĚLEJ DRUHÝM!

Většina slov je ale bez citového zabarvení - prohlédni si tabulku a pochopíš

Procvič si rozlišování těchto 3 skupin slov na těchto on-line cvičeních:

- první cvičení je  jednoduché - třídíš jen na 2 skupiny https://www.skolasnadhledem.cz/game/6715

- a tady už trošku těžší - na 3 skupiny https://www.skolasnadhledem.cz/game/582 

V pracovním sešitě udělej cvičení 3 na straně 19 (lehká čtyřsměrka)

A dnes ještě i do sešitu (myslím, že vás v tomhle směru trošku šetřím :-) )

V učebnici českého jazyka si nalistujte stranu 23 a do sešitu vypracujte cvičení 2 a 3.

Po napsání si správnost zkontrolujte v nápovědě (ale prosím ne dřív).


úkol na 19. 10. 2020

Ale napřed o pátečním slohu:

Potěšily mne odpovědi od B.R., N.O., An.R., E.K., L.S., M.T.  Moc vám za ně děkuji. Škoda jen, že neodpověděli všichni. 

Skoro všichni, kteří odpovídali napsali, že je dobré, že se nemusí brzy vstávat - k tomu se také připojuji. A úplně všichni napsali, že jim vadí, že se nevidí s kamarády. S tím také souhlasím, ráda bych vás všechny viděla, věřím, že se to v listopadu podaří. Doufám, že jste všichni zdraví.

A tohle jsou odpovědi na otázku - co teď kromě učení dělám:

Koukám na televizi. jsem na počítači. hraju si s legem. Když mám hotové úkoly, tak jdu většinou ven nebo si jdu hrát nebo malovat. Jsem na mobilu, spím, a někdy jsem sama venku. Hraju si se sestrou, jsem na mobilu, dívám se na pohádky. Jsem venku, hraju jsi s hračkami, koukám na pohádky. Hrajeme si, chodíme ven, čteme si.

Tak jen doporučuji: méně mobilu a počítače, více venku, více čtení.

A tady pro rozveselení jedno video - když nemůžeme zpívat my, tak aspoň pejsci


A teď už k dnešním úkolům:

Jako rozcvičku se naposledy vraťte k synonymům (to jsou slova stejného nebo podobného významu), antonymům (slovům s opačným významem) a slovům mnohoznačným (jak víte z čítanky, říká se jim HOMONYMA). Na každý okruh slov si vyberte 2 cvičení na tomto odkaze: VÝZNAM SLOVA

Dnes se budeme věnovat slovům, kterým říkáme SPISOVNÁ a NESPISOVNÁ.

Jaký je mezi nimi rozdíl?

Teď si přečti dva texty na obrázku a jistě poznáš, který je psaný spisovnou a nespisovnou češtinou.

Stejná věc a dá se říct různými způsoby. Posuďte sami. Dva kluci se dívají na kreslené filmy, v obou jsou hlavními hrdiny kocour a myš, kteří spolu soupeří. Mezi kocoury je ale rozdíl - poznáš jaký?

Ten rozdíl je v tom, že jeden mluví nespisovně, druhý naopak. 

Asi cítíte, že slušné a zdvořilé je mluvit spisovně. Tak budeme mluvit ve škole, u lékaře, na úřadě,...

Mezi kamarády se může mluvit nespisovně, někdy je to asi i zábavnější, ale nikdy by to nemělo být hrubé a sprosté - cizím slovem vulgární. Tomu se prosím vyhýbejte.

A teď k úkolům - v pracovním sešitě na straně 19 udělejte cvičení 1 a 2a) i b) - věta s libovolným spisovným slovem bude mít nejméně 5 slov.

A na tomto odkazu ještě rozlišování spisovných a nespisovných slov potrénujte:

SLOVA SPISOVNÁ A NESPISOVNÁ


úkol na 16. 10. 2020

Páteční hodinu českého jazyka věnujeme obvykle slohu, uděláme to i dnes.

Mám radost, že vás psaní baví, už jste mi napsali několik zajímavých příběhů,  máte fantazii.

Dnes vám dám znovu šanci. Napište mi prosím sloh - je to takový dotazník se 3 otázkami. Moc by mě to zajímalo. Originální odpovědi sem napíšu - bez zveřejnění autora.

Klikněte sem: SLOH - DOTAZNÍK 



úkol na 15. 10. 2020

I dnes se budeme zabývat slovy mnohoznačnými. Jsou to taková slova, která mohou mít více významů, např. ZÁMEK

S dalšími se seznámíš v pracovním sešitě na straně 18.

Ve cvičení 1 vymyslíš 4 věty se slovy v modrém rámečku tak, aby toto slovo mělo ve tvé větě jiný význam než ve větě v učebnici 

Ve cvičení 2 vymaluj zeleně mnohoznačná slova - je jich 8 


úkol na 14. 10. 2020

  1. dodělejte si prosím cvičení na papíru, který jste dostali v úterý v hodině českého jazyka - obě strany
  2. Vyhledejte v modré učebnici českého jazyka na str. 21 cv. 2a) . Napište do školního sešitu ke každému z 5 uvedených mnohoznačných slov dvě věty tak, aby slovo mělo v každé větě jiný význam.

Nápověda - např. takto: Ze stromu spadl uschlý list.  Obrátil list v knize a četl dál.

© 2020 VESELÉ DĚTI z Ryžoviště
Vytvořeno službou Webnode
Vytvořte si webové stránky zdarma! Tento web je vytvořený pomocí Webnode. Vytvořte si vlastní stránky zdarma ještě dnes! Vytvořit stránky