SLABIKÁŘ

úkoly na pátek 9. dubna 2021



Dnes si prosím ve Slabikáři přečtěte stranu 100! To je číslo! Už máme přečteno sto stran! Chtělo by to nějakou malou oslavičku - nebo aspoň bonbón.


úkoly na čtvrtek 8. dubna 2021

Tento týden nás čeká už třetí nové písmenko "CH"

Tady k němu najdete pracovní list

A teď si nalistujte ve slabikáři stranu 99 a přečtěte si článek CHUMELÍ. Je zvláštní, že každý rok, když tuto stránku čteme, tak venku sněží. A to je fakt pravda!

A písničku z této strany si poslechněte a zazpívejte spolu s tímto videem.

A nakonec oblíbená Michalova abeceda s našim novým písmenkem CH


úkoly na středu 7. dubna 2021

Dlouho nic a teď tři nová písmenka za sebou.

Dnes si zapamatujeme, že tohle písmenku budeme číst jako "fF"

Tady si k novému písmenku můžete vytisknout pracovní listy 

A teď si s novým písmenkem přečtěte text ve slabikáři na straně 98 - TELEFON

A ještě oblíbené video s Michalovou abecedou




úkoly na úterý 6. 4. 2021

Dnes si zapamatujeme nové písmeno "gG" vypadá takto

A tady je k novému písmenku pracovní list

A kdo si již tvar nového písmenka dobře pamatuje, přečte si ve Slabikáři stranu 97 a také se může podívat na Michala a jeho povídání o písmenkách - tentokrát o našem novém písmenu "gG"



úkoly na středu 31. 3. 2021

Dnes si ve slabikáři přečtěte čtyři veselé básničky na straně 96. Jednu si vyberte a naučte se ji nazpaměť (ne TMU 😺- ta je moc krátká, vybírejte ze tří delších).

A protože tu máme Velikonoce, přidávám dvě videa - jedno o velikonočních zvycích a druhé "vyráběcí" - kdo rád tvoří, třeba si něco vybere.



Přeju do všech rodin pokojné Velikonoce! 

Ať vám přinesou radost a naději do dalších dnů. 



úkoly na úterý 30. 3. 2021

Dnes si prosím dočtěte pohádku o řepě - obě strany - 94 + 95. 

Zdá se to být hodně, ale věty se v textu opakují, takže to hravě zvládnete.

Kdo se nudí, může si k pohádce vytisknout obrázek zveřejněný včera nebo si namalovat svůj vlastní.


úkoly na pondělí 29. 3. 2021

Dnes si ve slabikáři přečteme první část pohádky Řípa velká jako Říp na straně 93.

Říp je velká hora v Čechách (asi 50 km severně od Prahy) a vypadá takto.

A kdo rád maluje, může si vytisknout omalovánku nebo vyrobit celou pohádkovou knížku. A při práci si pohádku může také poslechnout


úkoly na pátek 26. 3. 2021

Včera jsme se dočetli, že každá řeka teče do moře.

Dnes si přečtěte stranu 92 MOŘE. A kdo chce vědět, proč je moře slané, může si poslechnout tuto pěknou pohádku Moře, strýčku, proč je slané ze slavné knihy FIMFÁRUM  od Jana Wericha


úkoly na čtvrtek 25. 3. 2021

Dnes si ve slabikáři přečteme stranu 91 - Řeka

Kdo chce vidět, jak to vypadá u pramene řeky i pod hladinou, může si pustit video.

To druhé kratší natočil nějaký malý žáček, ale také v něm najdete obrázky toho, o čem jsme dnes četli


úkoly na středu 24. 3. 2021

1) pracovní list ke včerejšímu textu o vaření. 

Otestuje porozumění a orientaci v textu. Kdo nemá možnost tisku, pracuje na papír s pohledem na obrazovku


2) Přečteme si článek ŠPAČEK na straně 90

Podívejte se , jak špaček vypadá a poslechněte si, jak špačkuje a láteří.

Prostřední část textu na této stránce - to jsou vlastně slova známé písničky - místo čtení si ji můžete zazpívat

A nakonec rozpočítadlo. Možná, že už ho dávno znáte. Když se dvě děti nemůžou dohodnout - můžou si střihnout KÁMEN - NŮŽKY - PAPÍR. A když je těch uhádaných dětí víc - můžou se rozpočítat. Tak si na to vzpomeňte, až se (snad někdy?) budete hádat, kdo je první na řadě.


úkoly na úterý 23. 3. 2021

Dnes nás čeká nové písmenko "řŘ" na straně 89

Dobře si ho prohlédněte - je to naše známé "rR" a nad něj přibyl háček 👉👉👉👉👉👉👉👉👉👉👉👉

Kdo má možnost, může si vytisknout pracovní list k písmenu Ř: 

  • list si můžete vybarvit + vymalovat písmeno řŘ,
  • v básničce (která je trochu jazykolamem - můžete si ji spolu zkusit říct, případně se ji i naučit zpaměti) vyhledat všechna řŘ, 
  • k tiskacímu písmenu můžete připište i psací tvary písmena řŘ.

Kdo nemá možnost tisku, některé úkoly splní i z obrazovky a může si nějaký podobný plakátek k písmenu řŘ vyrobit sám - namaluje obrázky začínající na písmeno "Ř" a všechny tiskací a psací tvary nového písmene Ř na něj připíše.  

A teď už si můžete ve slabikáři přečíst článek o tom, jak Tom pomáhá doma při vaření. Pomáháš taky? Co byste už zvládli uvařit? Na co se musí při vaření dávat pozor? 

Zkuste dnes mamince také pomoct v kuchyni - oloupat cibuli, pokrájet na prkýnku mrkev nebo brambory do polévky (jde to i příborovým nožem). A co třeba něco upéct? Míchat těsto je zábava!

A za odměnu - Abeceda s Michalem o písmenku "Ř"


úkoly na pondělí 22. 3. 2021

Zatím jen Julinka a Maty vyzkoušeli páteční PEXESO?  Já jsem si také dala jednu hru - zkuste mě porazit - budete mít lepší čas než já?

V pondělí si prosím přečtěte ve slabikáři stranu 88 - Zpíváme si. Píše se tam, že už bude jaro. I když to tak venku moc nevypadá, v neděli byl první jarní den - vkročili jsme do jara!

I vy si zazpívejte s Tomem tuto písničku Žežulička - je moc hezká.

A za odměnu ještě jedna jarní pohádka z chaloupky na vršku. Připomene nám, že dříve oblíbenou jarní zábavou byla výroba píšťalek z vrbového proutí. Ale dnes už to umí málokdo. Nechcete to vyzkoušet?


úkoly na pátek 19. 3. 2021

Dnes budeme ve Slabikáři číst stranu 87 - Žížaly.

Poslední rýmovanou větu pod obrázkem se pokuste naučit a říct zpaměti.


A když jsme u těch začátků a konců - ještě jedna hádanka: Víte, že jitrnice má 7 konců?  Víte, které to jsou? Napočítáte jich také tolik? Až se uvidíme, prozradím vám, jak to je (pokud na to nepřijdete sami dřív).

A nakonec - zahrajte si pexeso se slovy na žŽ. Napište své jméno a můžete soutěžit - kdo bude nejlepší? Můžeš to zkusit víckrát.


úkoly na čtvrtek 18. 3. 2021

Dnes pokračujeme ve čtení textu s písmenkem "žŽ" ve Slabikáři  na straně 86.

Přečteme si článek Opice. 

Chodíte se na ně rádi dívat do Zoo? Teď to bohužel nejde, ale našla jsem tři on-line webkamery v zoo Chleby namířené do prostor obývaných kriticky ohroženými nejpestřeji zbarvenými opicemi langur, které jsou považovány za nejkrásnější primáty planety - můžete pozorovat venkovní klec i prostory uvnitř - chvíli jsem s nimi strávila - mrkněte se taky, co právě dělají.




A tady přímý přenos z pralesa

- pozorujte vzácné gorily živě


úkoly na středu 17. 3. 2021

Dnes pokračujeme ve čtení textů s novým písmenkem "žŽ".

Dnes si přečteme na straně 86 článek s nadpisem Až budu velký. Tom si v něm povídá s tatínkem o tom, kdy už bude velký a čím pak bude. Chtěli byste už být také velcí?

Dnes máme čtení lehoučké, tak přidám ještě pracovní list. Jsou na něm 3 úkoly. 

První - tabulka se slova - slova si přečtěte, pokuste se vyhledat a vybarvit stejnou barvou dvojici stejných slov - např. slovo Růžena najdeme v 1. sloupečku nahoře a ve 3. sloupečku uprostřed

Druhý - spojte dvě stejné věty - jedna je napsaná psacím a druhá tiskacím písmem.

Třetí - přečti si větu a rozhodni se - ANO nebo NE?

Kdo nemá možnost tisku, pracuje na obrazovce - kromě vybarvování dvojic stejných slov lze všechny úkoly splnit i tak.


úkoly na úterý 16. 3. 2021

Dnes budeme ve slabikáři číst stranu 85 o tom, jak si půjdou Pepík s Tomášem zalyžovat. Myslíte, že to Tom umí dobře? Moc ne. Ale nevzdá se! 

A tady úkoly na procvičování přes počítač


úkoly na pondělí 15. 3. 2021

Dnes si budeme povídat o novém písmenku žŽ.

Je to naše třetí písmenko, které má nad sebou háček.

S háčkem už jsme poznali dvě písmena -  šŠ a čČ.

Kdo má rád Michala z kouzelné školky, může si tu pustit povídání o písmenku žŽ 


Také tu máme k písmenu žŽ pracovní list.

Kdo nemůže vytisknout, spočítá si na obrazovce všechna žŽ v básničce o žabkách a na papír se pokusí vyluštit a namalovat všechna zvířata na ž

A teď už hurá do slabikáře, dnes budeme číst stranu 84 - Muži a ženy


úkoly na pátek 12. 3. 2021

Dnes přečteme ve slabikáři stránku 83 - Rýma

Přes víkend si k tomuto článku zpracujte pracovní list. Komu se to bude zdát těžké, pomůže mu slabikář. Kdo nemůže tisknout, zkusí doplnit aspoň ústně u obrazovky.


úkoly na čtvrtek 11. března 2021

Dnes dočteme druhou polovinu strany 82. Dozvíte se, jestli Pepa něco ulovil nebo ne.

A k procvičování on-line přes počítač použijte tyto dva odkazy:


úkoly na středu 10. března 2021

Dnes pokračování včerejšího příběhu. Tom nechytá ryby, ale prozkoumává okolí. Přečteme si o tom dnes polovinu strany 82 - 10 řádků, do věty: "To je dudek, Tome!"

A ještě 2 obrázky - vysvětlivky k (možná) neznámým slovům v textu.



MAJÁK 

- je to věž, která stojí v moři na skále a varuje lodě, aby do ní nenarazily a nepotopily se. 

Maják v noci svítí a v mlze taky houká





Jak vypadá DUDEK?

Opravdu trošku jako papoušek, velikosti hrdličky, s chocholkou, kterou vztyčuje a rozevírá. Celkové zbarvení načervenale žlutohnědé, křídla a ocas černo-bíle pruhované. Žije v otevřené krajině, zejména tam, kde jsou pastviny, případně v řídkých listnatých lesích. Často chodí po zemi, kde z výkalů dobytka anebo z půdy vybírá hmyz. Hnízdí v dutinách stromů. Na snůšce 5 až 7 vajíček sedí samička a samec ji krmí. Mláďata jsou zpočátku krmena pouze samicí, později i samcem. Na zimu odlétá do Afriky jižně od Sahary, ale také do Středomoří. Přilétá v dubnu, odlétá nejčastěji v srpnu. Je silně ohrožený, zákonem zvláště chráněný pták.

Jeho hlas si můžete poslechnout tady HLAS DUDKA

A nakonec soutěž

Napiš své jméno a začni soutěžit.

Můžeš zkusit víckrát a zlepšovat se - na konci čeká tabulka borců. 

Zatím jsem první - kdo mě porazí? Doufám, že nakonec všichni!

RADA: dá se to zvětšit na celou obrazovku kliknutím vpravo dole - takový jako čtvereček (podobně jako na you tube)

Tak do toho!


úkoly na úterý 9. března 2021

Chodíte rybařit? Už jste někdy chytali ryby?

Dnes si přečtěme o Tom, jak rybaří Tom ve Slabikáři na straně 81.

A troška čtení podle obrázků ještě tady na těchto dvou cvičeních

https://rysava.websnadno.cz/cteni_1.roc/pismenob4.htm

a slabikové domino (nebo taky slovní fotbal) tady  https://rysava.websnadno.cz/cteni_1.roc/pismenob5.htm

Zjistila jsem, že někteří nevědí, kdo je Bajaja, takže si můžete poslechnout celou pohádku tady

úkoly na pondělí 8. března 2021


Dnes dočteme poslední díl článku o Tomově návštěvě u babičky na straně 80.

Tentokrát si budou povídat o bubácích. 

Bojíš se bubáků? Bojíš se rád? Z čeho máš největší strach?

A ještě kraťoučká rozcvička pro ty, kterým se plete b a d.

Kdo nemůže tisknout, stačí, když použije obrazovku a vlastní prstík

úkoly na pátek 5. března 2021


Dnes budeme pokračovat v trénování čtení textu s novým písmenem "bB". Doufám, že se vám neplete s podobným     "dD" nebo dokonce "pP".

Přečtěte si první polovinu textu na straně 80. Babička si s Tomem povídá o tom, čím bude. A co ty? Už to víš?

A je tu ještě jeden trénovací pracovní list zaměřený na zrakové vnímání a rozlišování písmen d-b.


úkoly na čtvrtek 4. března 2021

Všechny vás na začátku chci pochválit za zodpovědný přístup, mám radost, že se nám daří se spolu vidět, už znám také vaše kočičky a pejsky - to by se mi ve škole nepoštěstilo.

Dnes se naučíme poznávat nové písmenko "bB" 
Je to trošku zlobivé písmenko, protože se malé "b" často plete s podobným malým "d".
Musíš si to nějak zapamatovat. Někomu pomůže, napsat si to fixem na ruku

Na těchto dvou pracovních listech si potrénuj vyhledávání písmenek "b+B".

Kdo si list nemůže vytisknout, zkusí si vyhledávání aspoň na obrazovce

A teď, když už si písmenko bB pamatuješ, zkus si přečíst ve Slabikáři stranu 79 U babičky

a nakonec za odměnu tady  HRA - přiřadíš obrázku slabiku


úkoly na středu 3. března 2021




Dnes si ve Slabikáři pěkně přečteme 

stránku 78 - MOUREK 

O Mourkovi víme, že se někomu zatoulal a dnes se dozvíme, jestli se jeho pán našel nebo si ho Tom může nechat - jste zvědaví?

Říkanku dole se nauč zpaměti, ale nepolámej si na ní jazyk.


úkol na úterý 2. března 2021

Dnes si pěkně přečtěte článek KOČÁREK na straně 77.
A na těchto odkazech jsou úkoly na procvičování on-line

Strana 76

V pondělí bychom si povídali o novém písmenku "čČ". Mnozí už ho znají, prohlédněte si ho zde - takhle vypadají malá a velká, tiskací a psací písmena Č



Zkuste s nimi přečíst tyto slabiky a slova

Také tu máme pracovní list k písmenku čČ. 

Kdo má možnost tisku, může si stránky vytisknout, na nich vymalovat písmena č a najít všechny čtyřlístky pro štěstí. Ve škole bych vám také přečetla o naší školní činčile a pak bychom v textu hledali všechna písmena Č. Kdo nemůže tisknout, vyhledá si čtyřlístky a písmena Č v textu o činčile aspoň na obrazovce

A teď si zkusíme přečíst ve slabikáři stranu 76.

U básničky na této straně bychom se asi pohádali, jestli jsou většími povídálky holky nebo kluci - co myslíte vy?

A k druhé básničce, která je vlastně hádankou, přidám ještě jednu:

                                                                             CO JE TO? Jede kočí, má sto očí, do každého něco strčí.


poslední úkol na 16. 11. 2020

Už pozítří se zase sejdeme ve škole. Prosím projděte stránky a zkontrolujte splněné úkoly. Pokud jste něco nestihli, dnes a zítra je čas vše dodělat - budu to kontrolovat. Ď.

A úkol na dnešek - čtení dvouslabičných slov - živá abeceda strana 26

V živé abecedě začneme opakováním slabik - přečteme si je v hnízdečkách ve cvičení 2 a zopakovat si je můžete taky na hrách z pátku. Vím, že někteří to zkoušeli, ale ne všichni - je to zábava - zkuste to!

Pak přejdeme ke cvičení 3 - spojujte dvě slabiky ve slovo, věřím, že už dokážete dvě písmenka v puse slepit napoprvé do správné slabiky.

A nejtěžší je to poslední cvičení 4. Slova si svislými čarami můžete rozdělit na jednotlivé slabiky. Někde najdete nesmyslné možnosti - ty škrtněte (v televizi u Oty a u Toma).

A nakonec jedna hra se čtením slov TADY. Bude před začátkem chtít napsat Tvé jméno. Je to proto, že na konci uvidíš žebříček těch nejlepších výsledků Tvých spolužáků. Můžeš to zkoušet víckrát a zlepšovat se. 


úkol na 13. 11. 2020

Dnešní chvilku se živou abecedou věnujeme nácviku čtení slabik s písmenkem "jJ".

Najdeme si stranu 26 a začneme cvičením 1 - začínáme obrázky - pojmenujeme je (př. JABLKO), vytleskáme si slovo na slabiky (např. to je JA - bl - ko), pak první slabiku s větším zdůrazněním (JA - bl - ko) a pokusíme se sluchem rozpoznat písmena (slyšíme "J" + "A", najdeme je v horní řadě slabik a připojíme čarou k obrázku. Po spojení všech obrázků se slabikami pak trénujeme čtení samostatných slabik v horním řádku.

Ve cvičení 2 skládáme slabiky - zapíšeme je do hnízda, pak přečteme. Trénujeme taky sluch - analýzu slabiky na písmena a složení slabiky z písmen. Dítě může písmena a slabiky skládat z písmenek v deskách, psát je na mazací tabulku nebo do vysypané mouky.

Všechny obrázky ve cvičeních 1 a 2 si můžete vymalovat.

A na procvičování tu máme opět pár her, na kterých si mohou děti trénovat čtení slabik sami u počítače

PEXESO tady

Přiřazení správné slabiky k obrázku ZDE

A parádní KVÍZ

A nakonec zapeklitá honička v bludišti  

(tohle jsem nedala, ale to proto, že nejsem hráč, slabiky mi docela jdou)


úkol na 12. 11. 2020

Dnes se na začátku vrátíme ke čtení slov a slabik s probranými písmeny

zahrajte si pexeso na slabiky zde 

přiřazování slabik k obrázku zde

kvíz na výběr správné slabiky tady

Pak se podíváme, jak vypadá nové písmenko "jJ".

Nalistujte prosím živou abecedu na straně 25. Ve cvičení 1 si nové písmenko dobře prohlédneme a zapamatujeme si jeho tvar. Písmenko malé i velké si vymalujeme. Pak nám maminka přečte básničku o ježkovi a vy v ní vyhledáte a vybarvíte všechna "jJ". Nechejte si od dítěte vysvětlit, proč se ježek špatně hladí a naučte se zpaměti tuto krátkou říkanku: "Ježku, ježku, co ti vadí? Že mě nikdo nepohladí."  Obrázek si vymalujte.

Se cvičením 2 si už jistě budete vědět rady. Vyznačíte počtem teček počet slabik a počáteční písmeno slova.

Další aktivity s tímto cvičením:

Vyzkoušejte na obrázcích tohoto cvičení také sluchovou syntézu hlásek na slova (př. řeknu po písmenkách slovo L-I-Š-K-A, J-E-L-E-N, dítě určí o jaké slovo jde). 

Naopak - analýza slov na hlásky - požádáme dítě, aby řeklo např. slovo JEHLA po jednotlivých písmenkách. Vybírejte jednodušší slova  - dvouslabičná (slovo jitrnice, paprika nebo ježibaba jsou příliš obtížná v této fázi nácviku čtení).

Zahrajte si hru na paměť - dítě chviličku (1 minutu) prohlíží obrázky, pak sešit zavře a pokusí se jich co nejvíce vyjmenovat. 

Povídejte si: k obrázkům dávejte otázky - např. kolik je tu věcí k jídlu?(spočítej), kolik je zde zvířat? kolik je tu věcí ze dřeva?, kolik je zde věcí-osob-zvířat z pohádek a z jakých? (např. liška z pohádky o Budulínkovi, jelen z pohádky o Smolíčkovi, jablíčko z pohádky o Sněhurce), 

Nakonec cvičení 3 - snadné vymalovávání a čtení písmenek.

A za odměnu jedno video o ježkovi 


úkol na 11. 11. 2020

Než přejdeme ke čtení slov se dvěma slabikami, potrénujte chvilku čtení samostatných slabik na pexesech ze včerejška.

Také přidávám točící kolo se všemi probranými slabikami - chvilku se mu věnujte a procvičujte

Dnes se pokusíme přečíst po slabikách slova ve cvičení 3 na straně 24. Můžete si kytičky i strom vymalovat, ať je čtení veselejší. Můžete taky dítě požádat, aby slova poskládalo z písmenek v deskách nebo zapsalo na mazací tabulku či do vysypané mouky.

Pokud máte pocit, že čtení jde dobře, přejděte na cvičení 4. Slova můžete pastelkou rozpůlit na jednotlivé slabiky, lépe se pak čtou.

Čtěte prosím slabiky spojitě, ne po jednotlivých písmenech. Zahrajte si třeba také na detektiva - mezi ručníky vypátrej a ukaž slovo např. METE, LES,...

Úplní přeborníci ve čtení mohou zkusit číst také věty u písmene "Tt" na straně 29. Nepovinně.

Jako on-line procvičování můžete dnes zkusit skládání slov z písmen ZDE



úkol na 10. 11. 2020

Dnes se pokusíme přečíst první slabiky s novým písmenkem "tT".

V živé abecedě dnes uděláme cvičení 1 a 2 na straně 24.

Ve cvičení 1 začneme obrázky - pojmenujeme je (př. TOVÁRNA), vytleskáme si slovo na slabiky (např. to je TO - vár - na), pak první slabiku s větším zdůrazněním (TO - vár - na) a pokusíme se sluchem rozpoznat písmena (slyšíme "T" + "O", najdeme je v horní řadě slabik a připojíme čarou k obrázku. Trénujeme čtení slabik v horním řádku.

Ve cvičení 2 složíme ze 2 písmen u zobáčků slabiku a zapíšeme ji do hnízdečka. Můžete se ptát i opačně - v hnízdečku je slabika "TA" - jaká 2 písmena tam ptáčci přinesli? Trénujeme čtení slabik.

Můžete slabiky skládat v deskách s písmenky podle diktátu - např. slož ze 2 písmen slabiku "TA",

ukaž slabiku "TA", kterou slabiku slyšíš ve slově TAlíř, TUnel, TElefon,...

Cvičení on-line na přiřazování slabik k obrázku najdete ZDE


úkol na 9. 11. 2020

Dnes nové písmenko "tT" - živá abeceda str. 23 

Nejprve si nalistujeme stranu 23 v Živé abecedě. Ve cvičení 1 si nové písmenko dobře prohlédneme a zapamatujeme si jeho tvar. Písmenko malé i velké si vymalujeme. Pak nám maminka přečte básničku o telátku a vy v ní vyhledáte a vybarvíte všechna "Tt". Vysvětlíme si, co znamená, když někdo kouká jako tele na nová vrata? Obrázek můžete vymalovat.

Pak s pomocí dospěláka rozlišíme ouškem polohu nového písmene ve slově ve cvičení 2 a písmeno "T" doplníme do patřičného okýnka. Postupujeme stejně jako u písmene "S" a "P" - popsáno 23/10. Šikovní doplní i ostatní již probraná písmena - někde už bude doplněné celé slovo (TELE, MOST).

Se cvičením 3 si už jistě budete vědět rady a zrovna tak i se cvičením 4.

A pro aktivisty ještě pár pracovních listů s bludišti, omalovánkou a puzzle na písmeno "Tt".

Kdo nemůže tisknout, projede bludišti alespoň prstem po obrazovce a PUZZLE snadno vyrobíte vlastní.

a nakonec jedno on-line cvičeníčko na počáteční "T" písmeno ve slově ZDE


úkol na 6. 11. 2020 

Dnes pokračujeme ve čtení slabik a prvních slov s písmenem "P" na str. 22

Začněme rozcvičkou na kolotoči - slabiky přibývají - už jich máme 20!

po této rozcvičce projdeme postupně cvičení 3., 4. a 5.

Nejsnadnější bude čtení otevřených a  zavřených slabik a dvouslabičných slov ve cvičení 3. Čteme pomalu, spojitě. Jednotlivé slabiky si můžete před čtením připravit - vyznačit obloučky, vybarvit.

Ve cvičení 4 dítě přečte slovo a najde jeho obrázek, pak ho připojí  ke slabice. Nechejte dítě udělat samostatně a pak zkontrolujte,  případně pomozte a opravte chyby. Obrázky si můžete vymalovat

Cvičení 5 je nejtěžší. Slova můžete před čtením "rozsekat" svislou čarou na 2 slabiky. Můžete si zahrát vyhledávací hru - př. na kterém ručníku visí slovo LEPÍ, MAPA, LOS,... (tím cvičíte sluchovou analýzu slov na jednotlivé hlásky). Můžete slova vyskládat z malých písmenek z desek nebo se pokusit slova zapsat tiskacími písmeny na papír, do mouky, na mazací tabulku, apod.

A nakonec jedno cvičení na webu

https://rysava.websnadno.cz/cteni_1.roc/pismenop5.htm 


úkol na 5. 11. 2020

Dnes se pokusíme o čtení slabik s písmenkem "pP". 

V živé abecedě nalistujme stranu 22. Ve cvičení 1 si prohlédneme obrázek, vytleskáme si slova na slabiky, pak první slabiku zdůrazněně a sluchem rozpoznáme písmena (např. vidím papriku, řeknu slovo po slabikách: PA-PRI-KA. První slabika je PA - která to jsou písmena? P + A), najdeme je v horní řadě slabik a připojíme čarou k obrázku. 

Ve cvičení 2 rozložíme zapsanou slabiku na jednotlivá písmena a zapíšeme je do čtverečků u zobáčku. Zkoušíme se zeptat (bez dívání do sešitu) na složení slabik takto: 

- v hnízdečku je slabika "PA" - která tam jsou písmena?    nebo

- jeden ptáček donesl do hnízda "P", druhý "A" - jaká je to slabika?

Můžete také zkoušet se slabikami v deskách s písmenky - najdi slabiku "PA", slož slabiku "PA" ze 2 písmenek.

Když to půjde dobře, můžete nakonec zkusit číst slova složená ze dvou slabik ve cvičení 3.

Pokud ale máte pocit, že to nejde, netlačte a dejte tomu čas.

Můžete třeba trénovat na točícím kole

Nebo si zahrajte slabikové domino - jednodušší je naskládat vedle sebe jako domino. Těžší varianta je, když rozstříháte úplně - na jednotlivé čtverečky a dítě pak přikládá slabiku k obrázku. Kdo nemá možnost tisku, může si domino nakreslit sám (i s jinými obrázky), může také přidat i předchozí písmena a slabiky se "S", "M", "L"


A tady je také ke slepení krychlička se slabikami PA-PE-PI-PO-....


úkol na 4.11. 2020




Dnes se naučíme další nové písmenko "Pp"

Nejprve si nalistujeme stranu 21 v Živé abecedě. Ve cvičení 1 si nové písmenko dobře prohlédneme a zapamatujeme si jeho tvar. Písmenko malé i velké si vymalujeme. Pak nám maminka přečte básničku o pejskovi a vy v ní vyhledáte a vybarvíte všechna "Pp". Víte, co je piáno? Obrázek můžete vymalovat.

Pak s pomocí dospěláka rozlišíme ouškem polohu nového písmene ve slově ve cvičení 2 a písmeno "Pp" doplníme do patřičného okýnka. Postupujeme stejně jako u písmene "S" - popsáno 23/10. Šikovní doplní i ostatní již probraná písmena - někde už bude doplněné celé slovo (PES, LÍPA, PILA).

Se cvičením 3 si už jistě budete vědět rady a zrovna tak i se cvičením 4.

Když vám půjde práce hezky od ruky, můžete si zazpívat i písničky o pejscích a vymalovat některý pracovní list. Na jednom najdete bludiště (úkolem v bludišti je najít penízkům cestu do prasátka tak, že budete sledovat jen písmenko "P") - kdo nemůže tisknout, najde cestu aspoň prstem na obrazovce. Na druhém listu je písmenkové puzzle - kdo nemůže tisknout, může si podobné vyrobit i sám - vystřihnout velké písmeno "P", nakreslit do něj slova s novým písmenem, pak rozstříhat a skládat. Když takhle vyrobíte puzzle z více písmenek - to teprve bude výzva! )


úkol na 3. 11. 2020

Dnes si ještě procvičíme čtení slabik a prvních slov s písmenem "S":

Jako rozcvičku si ještě jednou projděte cvičení 3 na straně 20.

Pak přejděte ke cvičení 4 - čtení slov se 3 písmeny. Říkáme tomu zavřené slabiky. Přečteme spojeně první dvě písmena - např.:  "LLLLLLE"  a zavřeme ji třetím písmenem "S".   Takže to bude znít napoprvé možná takto: "LLLLLLEES" - písmenka spojujeme v puse bez přerušení.

A nejtěžší nakonec - cvičení 5 - slova si rozdělíme na slabiky a pomalu čteme. V této fázi nácviku čtení není důležitá RYCHLOST, ale spojitost písmen ve slabiky hned napoprvé rovnou z úst vychází spojeně 



O -  LLLA   MMMU - SSSÍ

SSSSSAAAM MMMU - SSSÍ

E - LLLLA MMMUU-SSSÍ

SSSSE - LLLEE  MMMU - SSSÍ

Komu se bude dařit, může vyzkoušet i složitější věty u písmene "S" na straně 29

A jedno kraťoučké cvičení na tomto odkazu https://rysava.websnadno.cz/cteni_1.roc/pismenos5.htm


úkol na 2. 11. 2020

Doufám, že jste si přes prázdniny odpočali a s chutí se vrhneme do nových úkolů.

Od pondělka 2. do středy 4.  budu dopoledne ve škole. Pokud myslíte, že vám mohu nějak pomoct nebo poradit, přijďte.

Dnes se pokusíme číst slabiky s písmenem "sS" - živá abeceda strana 20

Cvičení 1 - prohlédneme si obrázky, vytleskáme slabiky a tu první vyhledáme v řadě nad obrázky. Správnou slabiku spojíme čarou s obrázkem. Pak zkusíme si slabiky přečíst, obrázky si můžete vymalovat.

Podobně ve cvičení 2 - čtení slabik. Slabiku čteme jako jeden zvuk - př. "SSSSA" ne zvlášť  "S"  pak "A" . Se čtením může začít nejprve dospělý - předvede správné čtení  - dítě podle sluchu hledá, o kterou slabiku jde. Pak se můžete i ptát: Když jeden ptáček donese do hnízda písmeno S a druhý A - jaká to bude slabika? Dítě odpoví "SA". Nebo naopak: V hnízdě je slabika SA - která dvě písmena tam ptáčci přinesli? Podle slabik ve hnízdě doplňte písmena do okýnek k zobáčkům.

A nakonec cvičení 3 - ze dvou slabik se přečte slovo. Natrénujeme nejprve čtení jednotlivých slabik samostatně, pak budeme přeskakovat na vedlejší žebřík a ze 2 slabik vznikají nová slova. Můžete vyzkoušet "pátračku" - vypátrej, kde je napsané např. slovo "MASO", "SÍLA", apod. - dítě se pokouší slovo v žebřících najít.

Procvičovací možnosti:

  1. vyrobte si slabikovou kostičku se slabikami - můžete ji kombinovat s předchozími(pokud jste si je vyrobili), házením vytvářet nová slova, skládat slova např. ze cv. 3/20

                    2. potrénujte na slabikovém pexesu

                    3. losovací roztáčecí kolo - slabiky s M + L + S 


úkol na 23. 10. 

Dnes nové písmenko "sS" - živá abeceda strana 19

  1. Prohlédneme si nové písmenko "sS" - připomíná hada a taky tak syčí
  2. Vymalujeme si písmenko "sS" (cv. 1). Kdo má doma plastelínu, může si písmenko vymodelovat, můžete modelovat i další probraná písmena, můžete písmena vyválet taky z těsta a upéct. Můžete vymodelovaná písmena poznávat pouze po hmatu (zavažte oči a položte dítěti ruku na některé písmeno, aby ho poznalo, zkuste se pak vystřídat a předveďte se taky :-)
  3. Přečteme si básničku o sovách a vyhledáme v ní všechna písmena "sS". Kdo chce, může různými barvami pastelek vybarvit i ostatní probraní písmena. Obrázek si můžete vymalovat
  4. Pod obrázky zapisujeme do okýnek slova po jednotlivých písmenkách. Začne nejprve dospělý a slova řekne rozložená po písmenkách (L-O-S, S-Ý-R, N-O-S, S-U-P, M-Í-S-A, S-U-D) - dítě sluchem rozpozná, o jaký obrázek jde. Pak se pokuste zachytit , na kterém místě ve slově je nové písmeno "sS" , pak můžete připsat i ostatní probraná písmenka
  5. Ve cvičení 3 zaznamenáme do rohu počáteční písmeno slova na obrázku a počtem puntíků i počet jeho slabik
  6. Cvičení 4 je zaměřeno na čtení jednotlivých malých a velkých písmen. Obrázek si můžete vymalovat
  7. za odměnu písnička o lese a pohádka o hajném Robátkovi 

Pro ty, co rádi procvičují na počítači, ještě odkaz na cvičení  na rozlišování polohy písmene "sS" ve slovech tady https://rysava.websnadno.cz/cteni_1.roc/pismenos2.htm

A zde otáčecí kolo na čtení slabik - vyzkoušejte. Přečteno slabiku můžete z kola vyřadit (pokud čtení nedělá potíže) nebo ji v kole nechat otáčet stále.

A tady odkaz na slabikové pexeso - můžete nastavit i čas


úkol na 22. 10. 

V živé abecedě dnes cvičení 5 a 6 na straně 18

Poznámka na okraj - dnes jsem měla to potěšení a získala informace od všech maminek prvňáčků, že se vám daří dobře a děláte pokroky. Moc mě to potěšilo. Některé maminky si myslí, že by to mohlo jít rychleji, ale moje zkušenost je taková, že to chce trošku času, než děti pochopí princip spojování písmen do slabik. Jediné, čím se to dá urychlit je perfektní znalost jednotlivých malých a velkých písmen - když děťátko nemusí dlouze přemýšlet na jednotlivými písmeny - např. je to "a" nebo "e"?, potom se mu rychleji písmena spojují do slabik. 

Takže za prvé: chce to čas!

Za druhé: trénink dělá mistry!

A za třetí: pochvala a úsměv dělají divy!  Neodraďme děti od čtení vlastní netrpělivostí :-)) Čtení je radost a zábava.

A teď už ke cvičení 5 - začínáme číst první dvouslabičná slova.

Tato slova si můžete na jednotlivé slabiky pastelkou rozdělit, jak to vidíte na obrázku

Můžete začít nejprve tím, že si dítě samo zakroužkuje ty slabiky, ve kterých si je už jisté a umí je dobře přečíst. Pak přidávejte ty obtížnější. Můžete nejprve přečíst společně, pak na střídačku každý jeden řádek, pak samostatně jen školák. Obrázky k větám si může vymalovat. 

Cvičení 6 je obtížnější, ale je tam i více možností. Můžete se třeba také pokusit slova napsat (i prstem do vysypané mouky na plechu - děti to moc baví).

Pro čtenářské borce nabízím čtení vět na poslední 29. stránce živé abecedy - u písmenek "Mm" a "Ll"

Počítačoví nadšenci zase mohou trénovat na těchto odkazech

https://skolakov.eu/cesky-jazyk/1-trida/budu-dobre-cist/hlaska-a-pismeno-O/skladame-slova/cviceni.html

https://skolakov.eu/cesky-jazyk/1-trida/budu-dobre-cist/hlaska-a-pismeno-O/doplnujeme-slova/cviceni.html

https://rysava.websnadno.cz/cteni_1.roc/pismenol4.htm

https://rysava.websnadno.cz/cteni_1.roc/pismenol5.htm


úkol na 21. 10. 

V živé abecedě dnes cvičení 1, 2, 3, 4

Dnes se pokusíme číst slabiky s písmenem "L". 

Princip je stejný, jako u slabik s písmenem "M" - písmenko "LLLLLL" držíme v puse tak dlouho, dokud se k němu nepřidá - bez pomlčky - rovnou druhé písmeno slabiky. Takže ne nadvakrát   "L" pak "A", ale rovnou "LLLLLA".

Pokuste se nejprve na cvičení 2 čtení slabik natrénovat. Může slabiky napřed přečíst dospělák, pak se pokusí dítě. Pokuste se také slabiky skládat a rozkládat jen za pomoci sluchu - zeptejte se např. takto: v hnízdě je slabika "LA" - která 2 písmena tam ptáčkové přinesli? Nebo naopak - např. takto: jeden ptáček přinesl do hnízda "L" druhý "A" - jaká je teď v hnízdě slabika?

Když to půjde - přejděte ke cv. 1 a pokuste se ke každému obrázku napsat počáteční slabiku (pro jistotu připisuji nápovědu: 1. řádek vedle LEKNÍNU je LABUŤ, LÍPA, LUK, LILIE, 2. řádek LOPATKA, LAMPA nebo i LUCERNA, LEPIDLO, LOĎ, LAVIČKA).

Když se bude dařit, můžete přejít ke cv. 3 a pak 4 - slovům se 2 slabikami

Procvičovat slabiky můžete i na tomto odkazu: https://rysava.websnadno.cz/cteni_1.roc/pismenol3.htm

A můžete společně vyrobit další kostičku, tentokrát se slabikami na "L" - školáček může vybarvit a vystřihnout, dospělák poslepuje a jde se hrát. Můžete hodit a "vykutálenou slabiku" hezky přečíst nebo na ni vymyslet slovo. Slabika může být ve slově nejen na začátku, ale i uvnitř nebo na konci.


úkol na úterý 20. 10.

V živé abecedě zpracujte prosím cvičení 3 a 4

Ve cv. 3 pod každý obrázek vyznačte počtem puntíků počet slabik vyobrazeného slova a do rohu vepište počáteční písmeno. Malá nápověda k některým obrázkům: balon = MÍČ, na 2. řádku je na 1. obr. LEKNÍN, na posledním LUSKY, na 3. řádku LABUŤ, LEPIDLO.

Ve 4.cvičení se prosím držte pokynů + všechny písmenka správně přečtěte

A pár procvičovacích cvičení s počítačem na zrakové vnímání 

- PEXESO na písmena https://skolakov.eu/cesky-jazyk/1-trida/nez-zacneme-cist/zrakove-vnimani/tvary-pismen/pexeso.html

- PEXESO se stíny zvířátek https://skolakov.eu/cesky-jazyk/1-trida/nez-zacneme-cist/zrakova-pamet/stiny-zviratka/pexeso.html

A pro aktivisty ještě dva zábavné pracovní listy. Na tom prvním je třeba ve velkém obrázku vyhledat všechny věci nakreslené nad ním.

Druhý pracovní list už souvisí se čtením, ale můžete na něm pracovat průběžně - vyhledávat jen písmena, která jsou zatím probraná a vybarvovat je stejnou barvou.

Kdo nemůže tisknout, hledá na obrazovce


úkol na pondělí 19. 10.

Dnes se naučíme poznávat nové písmenko "l + L"

V Živé abecedě na straně 17:

- si prohlédneme a vymalujeme písmenko "L+l" (cv. 1)

- přečteme si básničku o lvovi a vyhledáme v ní všechna "L+l". Obrázek si můžete vybarvit.

- uděláme cvičení 2: jde o cvičení na zvukovou analýzu slov. Počet okýnek u obrázků udává počet písmen ve slově. Nejprve dospělý říká slova po jednotlivých písmenech ( př.: L-I-S-T, Z-E-L-Í, L-U-K,...) a dítě poznává o jaké slovo jde. Pak se o totéž pokusí dítě - rozloží slovo na jednotlivé hlásky a do okýnek zapíše písmenem tu hlásku, kterou jsme se už naučili (např. u slova LOĎ stačí napsat  LO_, u slova ZELÍ napsat _ELÍ. Kdo chce, může napsat písmena všechna - ano máme některé tak šikovné děti :-)).

Jako úkol u počítače a s počítačem můžete udělat tato cvičení:

cvičení na zvukovou analýzu slov - označíte 3 slova, která mají stejnou počáteční hlásku

a zde vyhledávání hlásky "L" ve slovech 

A pro ty, kteří mají možnost tisknout ještě pár zábavných pracovních listů s písmenkem "L". Ti, kteří možnost tisku nemají, mohou bludiště projet aspoň prstem po obrazovce


úkol na pátek 16. 10. 2020

Dnes budeme pokračovat v tréninku čtení slabik s písmenem M.

Usilujeme o čtení slabik, ne dvou oddělených písmen - doufám, že to vysvětluji srozumitelně

 (ne M --- A, ale MA, ne nadvakrát, ale s podržením MMMM tak dlouho, dokud nezazní i druhé písmeno slabiky).  Nebojte se zavolat, pokud váháte. Chce to také trošku času.

Pokuste se udělat cv. 2 na straně 16 v Živé abecedě:

- přečíst slabiky na horním řádku

- pokusit se správně spojit slabiku s obrázkem

- obrázky si můžete vybarvit

Kdo má možnost tisku, můžete si vytisknou slabikové pexeso a zahrát si. Kdo nemá tiskárnu, může si podobné pexeso vyrobit sám - obrázky lehce nakreslíte, samozřejmě můžete vymyslet i jiná slova.

- nabízí se i více možností hry - můžete nejprve nejprve jen přiřazovat: slabiky malá + velká písmena, obrázek + 1 slabika, obrázek + 2 slabiky, pak i klasika: obrázkem dolů a hledat dvojice, pak i trojice.

Obrázky si můžou děti vybarvit. Postupně nám budou slabiky přibývat, radím kartičky uschovat.


úkol na čtvrtek 15.10. 2020

Dnes bychom ve škole přikročili ke spojování dvou písmen do slabiky. Je to zásadní krok ve výuce čtení. Pokusím se vysvětlit správný postup, ale pokud byste měli pocit, že to nejde, nechte to na mně a společnou práci do školy.  Můžeme si domluvit také individuální konzultační schůzku ve škole a vše potrénovat společně, případně mi napište nebo zavolejte, můžeme řešit i přes SKYPE.

Hlavně nestresujte sebe ani dítě. Máme se doma učit jen 8 pracovních dní, to se dá dobře dohnat.

Jak tedy na to? Při spojování dvou písmen do slabiky chci po dětech, aby "písmenka v puse rovnou slepily" do slabiky.

Vypadá to takto. Při čtení např. slabiky MA nečteme napřed M a pak zvlášť A , ale držím v puse MMMMMM tak dlouho, dokud k němu nepřilepím i druhé písmeno A. Může to znít takto: MmmmA.

Chyba je, když některé děti řeknou samostatně M, pak samostatně A, pak dohromady MA. Tak vzniká zásadní problém, kterému říkáme "dvojí čtení" (napřed čte samostatná písmena, až pak napodruhé vzniká slabika) - tento způsob hodně brzdí v tempu a znesnadňuje pozdější porozumění textu. Prostě rovnou MA jako celek - i kdybychom měli MMMMM v puse držet déle, a to tak dlouho, dokud se k němu nepřipojí druhé písmeno.

V Živé abecedě na str. 16, cv. 1 může číst slabiky nejprve dospělý - dítě podle sluchu hledá, o kterou slabiku jde. Pak se můžete i ptát: Když jeden ptáček donese do hnízda písmeno M a druhý A - jaká to bude slabika? Dítě odpoví MA. Nebo naopak: V hnízdě je slabika MA - která dvě písmena to jsou?


Pokuste se slabiky číst společně, pak zkusí dítě samo.

Děti také dostaly do desek s písmeny kartičky se slabikami - můžete trénovat i s nimi. Např. ukaž, která je slabika MA, slož ze 2 písmen slabiku ME, ukaž na kterou slabiku začíná např. slovo MEDVĚD, MAKOVICE, MIMINO, MOTYKA, MUŠLE,...


Budu na vás myslet a držet pěsti. Budu ráda, když mi dáte vědět, jak se daří.



úkol na středu 14. 10. 2020

V Živé abecedě udělejte cv. 3 na straně 15

  1. Každé slovo vytleskáme a zapíšeme pomocí puntíků počet slabik - např. MOST - 1x tleskneme - MOST má 1 slabiku, k obrázku je napsán 1 puntík, do čtverečku v rohu zapíšeme počáteční písmeno M.
  2. ESKYMÁK - 3 puntíčky za 3 slabiky a do rohu písmeno E, atd. děti už tato cvičení znají, nemělo by to dělat problém. (Nápověda: rytířský znak je ERB, houba je MUCHOMŮRKA, rybářský prut je UDICE)
  3. Na tomto typu cvičení trénujeme ve škole také tzv. sluchovou analýzu slov - např. řeknu slovo MÍSA po jednotlivých písmenkách M - Í - S - A, dětí musí poznat o jaké slovo jde. (vybírejte jen krátká slova (př. O - S - E -  L,    M - Í - Č,   M - Á - K,   O - K - N - O.)
  4. Jde to i opačně - dítě se pokusí říct jednoduché slovo po písmenkách - př. řekni MOTÝL po písmenkách, nebo taky např. : co slyšíš ve slově MIMINO na konci?
  5. Obrázky si můžou děti vybarvit

a cvičení 4 na straně 15

  1. všechna mM do červeného rámečku
  2. přečtěte i všechna ostatní písmenka v makovici
  3. ptejte se i např. na toto: kolik je v první makovici malých písmen, VELKÝCH PÍSMEN, dlouhých písmen, kolik je tam písmenek "a", atd.

Na těchto odkazech jsou dvě cvičení pro aktivisty - nepovinná

https://rysava.websnadno.cz/cteni_1.roc/pismenom2.htm

https://rysava.websnadno.cz/cteni_1.roc/pismenom3.htm


© 2020 VESELÉ DĚTI z Ryžoviště
Vytvořeno službou Webnode
Vytvořte si webové stránky zdarma! Tento web je vytvořený pomocí Webnode. Vytvořte si vlastní stránky zdarma ještě dnes! Vytvořit stránky