Matematika 4

Úkoly s nabídkou ODESLAT  sbírají vaše odpovědi. Je to kontrola vaší domácí aktivity :-)

úkoly na pátek 9. dubna 2021

Dnes je poslední den výuky přes počítač. V pondělí se sejdeme ve škole.

Na další straně v pracovním sešitě je úplně nové učivo, necháme si ho tedy až na pondělí do školy. Dnešní den věnujte dodělávkám toho, co jste nestihli. Všechny úkoly až po stranu 21 (včetně) budou hotové. Ve škole si pracovní sešity vyberu a zkontroluji.

Vzorné děti mají tedy dnes volno a mohou zabrousit na stránky https://www.matika.in/cs/#4 kde si můžou vybírat ze spousty matematických her a úkolů podle svého uvážení. Bystřete si rozum! Matematika je zábava!


úkoly na čtvrtek 8. dubna 2021

Dnes v pracovním sešitu udělejte stranu 21

Cvičení 1, 2, 3 vypočítáš.

Ve cvičení 4 napíšeš jen toto (nemusíš nic znázorňovat)

nejméně: ........ výpočet

nejvíce: ......... výpočet    + odpověď

Ve cv. 5 si hlavně dobře přečti zadání. Na co se tě vlastně ptají. Je to STRAŠNĚ TĚŽKÉ 😁🤪😜🤣

A protože vím, jak máte rádi slovní úlohy, přidávám sem na ně odkaz. Tyto úlohy nemusíte počítat, u každé už je výpočet, musíte jen dobře číst zadání, zapřemýšlet a vybrat správnou odpověď! Zkuste to. Myšlení nebolí! 

SLOVNÍ ÚLOHY

Vyberte si ze spodního zeleného řádku 3. nabídku  VŠE


úkoly na středu 7. dubna 2021

Dnes v pracovním sešitě uděláme stranu 20

Tato strana nám připomene:

  1. pořadí výpočtů - když je v příkladu jen násobení a dělení a závorky se nevyskytují, počítáme postupně zleva doprava
  2. při násobení musíme nuly ze zadání do výsledku sečíst, při dělení se nuly odčítají
  3. pokud by se v příkladu vyskytovala i znaménka + a - , znaménka krát a děleno mají přednost - jsou silnější.

Tak se pokuste vypočítat cv. 1 a 2 a slovní úlohu - cv. 3 

a procvičujte příklady na odčítání s nulami NA TOMTO ODKAZU

POZOR:

  • kdo nechápe cv. 1, zůstane připojený na schůzce a zkusíme počítat společně
  • ve cv. 3 NENÍ řešením slovní úlohy příklad 3 . 800 = 2 400! Ptají se nás na 3 ROKY ne na 3 MĚSÍCE! Znovu slovní úloha s různými jednotkami - tentokrát času!

úkoly na úterý 6. dubna 2021

Dnes uděláme v pracovním sešitě stranu 19 - procvičování výpočtu příkladů s nulami

Znovu si připomeňte pravidlo o tom, že při dělení se nuly v zadání příkladu škrtají (ubírají, odčítají).  Kolik nul má číslo, kterým dělíme, tolik nul škrtnete z prvního čísla v příkladu

Pozoruj to buď na těchto příkladech nebo na videu a tabulce z minulé hodiny ve středu 31. března



18 000 : 2 = 9 000

18 000 : 20 = 900

18 000 : 200 = 90

18 000 : 2 000 = 9 

A teď hurá na příklady. 


úkoly na středu 31. března 2021

Dnes uděláme v pracovním sešitě sloupeček na straně 17 a stranu 18

Budeme dnes řešit  příklady na dělení do milionu zpaměti.

Pamatujte si, že při dělení se nuly v zadání příkladu od sebe odčítají, škrtají se, ubývají.

Vysvětlující video najdeš i tady

Takže první příklad - cv. 1/str.18    14 000 : 20

vydělím čísla                                14 : 2 = 7

a nuly se od sebe odečtou - tedy 3 nuly mínus 1 nula = 2 nuly ve výsledku:

                                               14 000 : 20 = 1 400

ukáže ti to přehledně i tato tabulka

u NÁSOBENÍ SE NULY VE VÝSLEDKU SEČTOU

u DĚLENÍ SE NULY ZE ZADÁNÍ PŘÍKLADU ŠKRTAJÍ, ODČÍTAJÍ

Přes Velikonoce procvičuj i přes počítač NÁSOBENÍ A DĚLENÍ S NULAMI

PS: obličejů ve stromě je opravdu 10, jak říkala Lucka - kdo je nenašel, pátrá dál.


úkoly na úterý 30. března 2021

Dnešní úkol bude v PS strana 16/cv. 2 a strana 17/ cv. 1,2,3

Malé opakovací video pro ty, kteří nechápou násobení  čísel s nulami. Dnes se těmito příklady budeme zabývat.

Strana 16/cv.2

Málo místa na zápis, takže rovnou počítejme:

za 40 párů po 1 200,- Kč utrží:         40 . 1 200 = _____

za 30 párů po 800,- Kč utrží:           30 . 800 = ______

za 12 párů po 600,- Kč utrží             12 . 600 = ______    

Kolik utrží za všechny boty? Sečtete pod sebou výsledky oranžového, zeleného a modrého řádku

Kolik utrží za polovinu? Máte 2 možnosti, jak to vypočítat.

1) buď cenu bot násobit polovinou počtu párů - tedy 20 . 1 200 + 15 . 800 + 6 . 600

        2) nebo cenu utrženou za všechny boty rozdělit na půl - tedy výsledek dělit 2. VYBER SI  

Strana 17/ cvičení 1 a 2 

Děti, které neměly na pololetním vysvědčení jedničku z matematiky, nemusí ve cvičení 2 vypočítat druhou - spodní polovinu - příklady 8 000 krát čísla ve žlutých kroužcích (leda by si chtěli polepšit známku na jedničku 🤔)

A ještě jedno napovídací video

Strana 17/ cvičení 3

nápověda ke 2. části slovní úlohy na straně 17:  je potřeba si ujasnit, kolik se na turnaji hraje zápasů, když 4 mužstva hrají každé s každým - pomůže ti tabulka (1. mužstvo nehraje s 1. mužstvem. Když hraje 1. mužstvo s druhým, hraje zároveň i druhé s prvním - je to 1. zápas. Takže celkem se hraje....? No ano, jeden zápas  = jedna barva - takže kolik zápasů?)

úkoly na pondělí 29. března 2021

Dnes v pracovním sešitě strany 14, 15 a cv. 1 na straně 16

str. 14/cv. 2

Ke správnému řešení cvičení nám pomůže zopakování matematického názvosloví tady:👇

Takže například první úkol: 

( budou to 2 příklady pod sebou)

ROZDÍL čísel 55 158 a 37 295 je výsledkem příkladu na mínus (na odčítání), mám zvětšit o 110 123, to znamená, že toto číslo 110 123 připočítám( + , přičtu), k předchozímu rozdílu = výsledku odčítání.

NÁPOVĚDA TADY:

str. 14/cv. 3 a 4 ti má připomenout známou věc - jak se násobí a dělí 10, 100, 1000,...

Kdo tápe pustí si pro připomenutí tato 2 videa 

Strana 15 odpočinková. Máš si představit, že na nakreslené věci (pánvička, židle, jehlan, rám) svítí světlo

nejprve ZEPŘEDU

pak SHORA.

Tyto věci vrhají stín a tvým úkolem je tento stín nakreslit. U prvních dvou obrázků to udělali jako vzor za tebe, o zbytek se pokuste sami.

Je tam i úkol DOPLŇ VLASTNÍMI TĚLESY - do prázdných rámečků. Doporučuji nakreslit něco jednoduchého - např. hrníček, domeček, prstýnek, ptačí budka,...

Dodatek pro bystré hlavy - zapamatuj si:

1) obrázku, na kterém je věc nakreslená tak, jak ji vidíš při pohledu ZEPŘEDU, se říká NÁRYS

2) obrázku, na kterém je věc nakreslená tak , jak ji vidíš při pohledu SHORA, se říká PŮDORYS

3) obrázku, na kterém je věc nakreslená tak , jak ji vidíš při pohledu Z BOKU, se říká BOKORYS

ÚKOL navíc (dobrovolný)

  1. Uměl(a) bys nakreslit půdorys nějakého prostoru - např. naší třídy (pamatuješ si ji ještě?) nebo půdorys vašeho bytu, půdorys svého pokojíčku, kuchyně, ulice, kde bydlíš?
  2. Uměl(a) bys nakreslit nějakou věc (bota, cukřenka, váš dům, prsten, ovladač na televizi - prostě cokoliv) současně ze 3 různých pohledů - zepředu, z boku, shora? Pro inspiraci vkládám dva takové obrázky

A nakonec lehké cvičení 1 na straně 16

A ještě jsem v pátek zapomněla vložit slíbený hledací obrázek, tak to napravuji. Otázka zní: na první pohled strom, ale ... kolik lidí v něm najdeš ukrytých? 


úkoly na pátek 26. března 2021

pracovní sešit STRANA 13

SLOUPEČEK: ke třem nakresleným obrázkům připiš slovem jejich význam, do 4 prázdných okýnek domaluj další symboly počasí (můžeš použít nápovědu níže)

Obrázku, který dává nějakou informaci, se říká PIKTOGRAM. A piktogramy se nemusí týkat jen počasí - např. na místech, jako je třeba nádraží nebo letiště, najdeš spoustu piktogramů - víš proč? Poznáš, co ti říkají? Piktogramy můžou informovat, ale i zakazovat.

I dopravní značka je vlastně také druh piktogramu.

STRANA 13 - CVIČENÍ 1  - bylo za úkol včera

STRANA 13 - CV. 2 - SLOVNÍ ÚLOHA - ZÁPIS:

pletivo ......100 m za 23,- Kč                            výpočet: 100 . 23 =_____

drát ............200 m za 11,- Kč                            výpočet: 200 . 11 =_____

celkem zaplatil ......x

drát je levnější o..........y

Spočítáš x tak, že násobením zjistíš cenu zaplacenou za pletivo a cenu zaplacenou za drát, pak oba výsledky sečteš.

y spočítáš odečtením ceny drátu od ceny pletiva. Zapiš obě odpovědi.

STRANA 13 - CVIČENÍ 3 - sečteš pod sebou a PAK zkontroluješ správnost výpočtu kalkulačkou

STRANA 13 - CV. 4 - SLOVNÍ ÚLOHA

vzhledem k malému prostoru zápis nedělej. Příklad, kterým úlohu vyřešíš, zapiš pod sebou, vypočítej (součet 3 čísel), výsledek zaokrouhli na tisíce a zapiš odpověď.

STRANA 14 - CV. 1 - SLOVNÍ ÚLOHA - ZÁPIS

masa...................37 260 kg

uzenin ...............o 783 kg méně

celkem ..............x

nejčastější chyba, která se při řešení těchto úloh dělá je ta, že po vypočítání 37 260 - 783 = .......... (počítáme pod sebou) a se rovnou zapisuje odpověď, že celkem zpracovali .......... - a zapíše výsledek tohoto prvního odčítání.

ALE! Abychom zjistili, kolik zpracovali celkem, chybí nám ještě jeden výpočet. Musíme sečíst dohromady zpracované maso (první údaj) a zpracované uzeniny  (tj. výsledek odčítání, kterým jsme vypočítali, kolik bylo uzenin). Pak teprve budeme vědět, kolik bylo zpracováno CELKEM.

A nakonec obvyklý odkaz na procvičování on-line - písemné sčítání a odčítání. Chvilku tomu věnujte.


úkoly na čtvrtek 25. března 2021

Dnes odpočinková stránka 12 + cvičení 1 na straně 13

STRANA 12 - CV. 1 opakování názvů čtyřúhelníků - k obrázkům připiš názvy - přikládám obrázek s malou nápovědou.

Na prázdné místo v pravé části cvičení sám nakresli:

1 pravidelný čtyřúhelník, který ve cvičení chybí (kosočtverec) a 1 libovolný nepravidelný čtyřúhelník dle tvé fantazie

cv. 2 - dokresli a pak vybarvi pravidelný ornament.

Nápověda č. 1: měřit nemusíš, hodně ti pomůže kružítko. Nápověda č. 2: všimni si, že vzor se skládá z trojúhelníků, rozdělených 3 čarami na tři pravidelné lichoběžníky

cv. 3 - Nápověda - představ si pomůcku ke hře Člověče, nezlob se a egyptskou pyramidu. Nebo se vrať v čase do 10. března - i tam najdeš řešení.

+ STRANA 13 - cv. 1 - opakování sčítání a odčítání.

Cvičení 2 vám asi zabere dost času, tak dnes nedávám odkaz na procvičování on-line. 


úkoly na středu 24. března 2021

Pokračujeme v počítání a převodech jednotek hmotnosti - PS strana 11

Dnešní stránka vám chce připomenout, že než začnete počítat s jakýmikoli jednotkami (jedno jestli hmotnosti, délky, objemu,...) musíte je nejprve převést na stejné!

Takže např. ve cv. 2/11 má maminka 1 kilogram , ale do těsta dává gramy. Musíme tady před počítáním PŘEVÉST NA STEJNÉ JEDNOTKY, to znamená, že 1 kg = 1 000 g. Takže pak odečítáme:

1 000 - 750 v případě mouky a 1 000 - 300 v případě cukru.

Podobně ve cvičení 3/11 si musíme uvědomit, že počítáme 500 g z 1 000 g - to je tedy polovina, že? Takže polovina z 80 Kč je....?

Ve cv. 4/11 si uvědomte, kolikrát se 200 g vejde do 1 kg (tedy do 1 000 g). Tolikrát pak budete násobit číslo 22 Kč. 

Cv. 5/11 - máte doma váhu? Zkus si cvičně navážit třeba "15 deka" cukru nebo mouky - pro představu, abys věděl(a), kolik to asi je. A co takhle něco upéct? Bábovku? Už jsi to někdy dělal(a)?

SLOUPEČEK - odpočinkový úkol - zkus na volný papír nakreslit všechny tvary ve sloupečku jedním tahem. Žádná čára se nesmí překrývat, nesmíš zvednout tužku z papíru a začít jinde - vždyť víš, co znamená "jedním tahem". Prozradím ti, že všechny tvary mají řešení. Tak do toho!

Procvičování on-line na PŘEVODY JEDNOTEK HMOTNOSTI - fůra příkladů tady - převody s dekagramy můžete vynechat (dekagram bývá někde zkracován písmeny dag, někde dkg)


úkoly na úterý 23. března 2021




Nejprve slíbené řešení skrytých zvířat - je to sice v angličtině, ale vy si poradíte. Většinu znáte a na zbývající zkuste Google překladač. 

Na pátek mám pro vás zase hledací hádanku, těšte se.

Tématem dnešní hodiny je HMOTNOST a JEDNOTKY HMOTNOSTI

pracovní sešit str. 10

 Z přírodovědy víš, že hmotnost je veličina, kterou zjišťujeme vážením. K výsledku vážení vyjádřenému číslem musíš připojit také JEDNOTKU.

Známe tyto jednotky hmotnosti:

Základní jednotkou hmotnosti je 1 kg (kilogram).

Od této základní jednotky odvozujeme pak další

MENŠÍ: 1 gram: 1 000 g = 1 kg a 1 dkg (1 dekagram, někdy slyšíš i jedno deko) 1 dkg = 10 g,

VĚTŠÍ: 1 q (metrický cent, metrák) 1 q = 100 kg, 1t (tuna) 1 t = 10 q = 1 000 kg

Je důležité, umět jednotky mezi sebou převádět a to si zopakuješ dnes  na straně 10 v pracovním sešitě.

ZAPAMATUJ SI TATO PRAVIDLA:

Převádíme-li větší jednotky hmotnosti na menší - násobíme (to znamená, že z jednoho velkého kusu uděláš hodně menších - bude to vypadat např. tak: 1 kg = 1 000 g). 

Představ si to třeba na penězích - z jedné velké stokoruny bude hodně malých korun

Převádíme-li menší jednotky na větší - budeme dělit (to znamená, že z hodně malých kousků bude jeden větší kus - třeba tak: 1 000 g = 1 kg)

Z hodně malých korun bude jedna velká stokoruna

Všechno vysvětlují tato videa. Pouštěj si je tolikrát, dokud to nepochopíš.

Také si to musíš pamatovat. Tohle budeš potřebovat vědět i v roce 2100! 

Dnes máš v pracovním sešitě na straně 10 jen tři velmi snadná cvičení, takže to ještě procvič tady:

PŘEVODY JEDNOTEK HMOTNOSTI - věnuj tomu 10 - 15 minut svého času, opravdu je to důležitá znalost a budeš ji potřebovat i v přírodovědě, později ve fyzice, chemii, matematice ... Prostě furt a stále!


úkoly na pondělí 22. března 2021

Dvoustrana 8 a 9 tě má naučit ODHADOVAT VÝSLEDEK a počítat na kalkulačce.

Často se budeš v matematice (ale i v životě) setkávat s tím, že budeš muset bez papíru nebo kalkulačky zjistit alespoň přibližný výsledek. To tě má naučit tato dvoustrana.

str. 8/cv. 1 - odpovědi: a) NE b) ANO c) NE.

Proč? Všimnul sis, že se někde od malého čísla odčítá velké? To zatím neumíme, ale jen ZATÍM.

str. 8/cv. 2 - každý příklad vypočítáš dvakrát:

  1. NEJPRVE si složitý příklad zjednoduš ZAOKROUHLENÍM a vypočítej ZPAMĚTI
  2. PAK (v 2. řádku příkladu) použij KALKULAČKU a TENTÝŽ PŘÍKLAD spočítej PŘESNĚ

ZJEDNODUŠENÝ (zaokrouhleně zpaměti vypočítaný) VÝSLEDEK BY SE MĚL PŘIBLIŽNĚ ROVNAT PŘESNÉMU VÝPOČTU. Pozoruj:  NAPŘ.: 

1) ZJEDNODUŠENÝ VÝPOČET:    356 590 - 189 420 zaokrouhli 360 000 - 190 000 = 170 000

2) PŘESNÝ - KALKULAČKOU:    356 590 - 189 420 = 167 170

VIDÍŠ, ŽE ODHADNUTÝ (zjednodušený, zpaměti spočítaný) VÝSLEDEK 170 000 SE PŘIBLIŽUJE PŘESNÉMU VÝPOČTU 167 170

Často ti odhad výsledku poslouží jako kontrola správnosti při výpočtech příkladů s velkými čísly.

Dnes už nic víc nepřidám, výsledky si zkontrolujeme v úterý.


úkoly na pátek 19. března 2021

Dnes v pracovním sešitu zpracujeme stranu 7

str. 7/ cv. 1 - připomeň si důležité pravidlo: když je v příkladu závorka, vypočítáš jako první příklad v závorce. Takže - 1. příklad: 242 - (30 - 8) = 242 - 22 = 220

2. příklad - bez závorek 242 - 30 - 8 = 204

- všimni si - čísla i znaménka jsou stejná, ale VÝSLEDEK JINÝ. Pořadí výpočtů může výsledek změnit. (Zjistíš, kdy závorky výsledek neovlivní? Zase jsme u komutativního zákona)

str. 7/cv. 2 - vypočítáš, kolik kdo uspořil a pak porovnáš

str. 7/cv. 3 - (na 3 výpočty tak málo místa!) Zápis:

expedovala...........31 800 ks

rohlíků..............15 438 ks

housek ............o 7 509 méně

housek ............x

housek a rohlíků.............y

ostatní .............z

postup: nejprve vypočítej, kolik bylo housek x (zapiš pod sebe: 15 438 - 7 509 = .... )

pak spočítej y, kolik bylo rohlíků a housek dohromady (to je: y =  počet rohlí + počet housek x)

nakonec vypočítej z, kolik kusů pečiva zbývá do celkového počtu 31 800 kusů (z = 31 800 - y)


A tradiční on-line procvičovací příklady - věnujte jim 10 - 15 minut svého času.

PŘÍKLADY SE ZÁVORKAMI - vybírejte Kombinované operace se závorkami level 1 a 2

A nakonec jedna hádanka 

napočítáš jich víc než 10? V pondělí vám prozradím přesné číslo.


úkoly na čtvrtek 18. března 2021

Dnes v pracovním sešitě strana 6.

str. 6/cv. 1 - tě naučí v tabulce vyhledávat vzdálenosti mezi evropskými hlavními městy. Je to jednoduché - když chceš vědět - např. jak daleko je z Prahy do Londýna, najdeš si ve sloupečku Prahu, v řádku Londýn (jde to i opačně - řádek Praha a sloupeček Londýn), kde se tento řádek se sloupečkem potkají - číslo udává vzdálenost mezi těmito městy: např. Praha - Londýn = 1 211 km

str.6/cv. 2 - vyhledej pomocí tabulky vzdálenosti mezi městy

str.6/cv. 3 - na samostatný papír vypočítej rozdíl vzdáleností mezi Lisabonem a uvedenými městy

takže např.

a) z tabulky zjistíš vzdálenost z Lisabonu - do Varšavy (3 422 km) a z Lisabonu - do Atén (4 501 km) a porovnáš vzdálenost (4 501 - 3 422 - počítej pod sebou, mysli na to, že při odčítání musíš VŽDY větší číslo zapsat nahoru jako první, výsledek zapiš do sešitu na modrou linku)

b) porovnáš vzdálenosti Lisabon- Barcelona (1265 km) a Lisabon - Praha (2792 km), atd.


+ procvičování on-line ZVĚDAVÍ POČTÁŘI - procvičujte písemné odčítání aspoň 10 - 15 minut - je to fakt důležité!


úkoly na středu 17. března 2021

Po dnešní on-line schůzce si myslím, že je třeba chvilku se zdržet u písemného odčítání

Komu to stále dělá problémy a nechápe to, může zkusit ještě jiný (možná snadnější, pochopitelnější?) postup než jsme se doposud všichni učili. Třeba to pro něj bude lehčí takhle - podívejte se na tato dvě videa. (rozdíl v postupu spočívá v tom, že nepřipočítávám půjčenou jedničku ke spodnímu číslu, ale odečtu tuto jedničku od horního čísla, které tím zmenším - je to úplně jiný postup, než se doposud v počtech používal, ale možná bude pro někoho přirozenější stále ubírat, než odčítat a připočítávat?)

Kdo to zvládá v pohodě a počítá bez chyb - nemusí sledovat, jen procvičujte na odkazu níže

a teď procvičujte alespoň 10 - 15 minut tady PÍSEMNÉ ODČÍTÁNÍ - LEVEL 2 - jen výsledky nad 80% říkají, že to umíš.

A v pracovním sešitě tedy dnes jen strana 5

str. 5/cv. 1 - sečteš pod sebou délky všech 4 řek, 2. odpověď: odečteš délky řek Vltavy a Ohře

str. 5/cv. 2 - porovnáš (odčítáním)

str. 5/cv. 3 - postačí, když sečteš pod sebou všechny otevřené třídy

str. 5/cv. 4 - zápis slovní úlohy:

závazek ..........11 200 kg

1. dodávka ..............3 158 Kg

2. dodávka.........4 685 kg

kolik zbývá dodat..........x

která dodávka byla větší a o kolik...............y

kolik zbývá dodat..........x Když chceš vědět, kolik zbývá dodat, musíš napřed vědět, kolik už dodali. Proto sečteš (pod sebou) 1. a 2. dodávku dohromady. Teď, když víš, že mají dodat 11 200 kg, a spočítala jsi, kolik už dodali (3 158 + 4 685), zjisti rozdíl - budeš odčítat ZÁVAZEK mínus DODÁVKY, abys vypočítala, kolik chybí do 11 200 kg.

která dodávka byla větší a o kolik...............y pouhým pohledem vidíš, že druhá dodávka byla větší, takže jen pod sebou odečteš, abys zjistila rozdíl (4 685 - 3 158)


úkoly na úterý 16. března 2021

Dnes uděláme v pracovním sešitě stranu 4

str. 4/ sloupeček zvládneš bez nápovědy

str. 4/ cv. 1 písemné odčítání - POZOR! Vzpomínám si na častou chybu! Některé děti si zapomínaly uvědomit, že číslo na prvním horním řádku musí být vždy VĚTŠÍ. Pokud není, musíme si k němu půjčit jedničku, kterou hned dalšímu číslu vrátím (tedy zvětším o 1 další odčítané číslo)

Příklad 3728-436:

  • Postupujem zprava, tedy nejprve odečteme 8-6=2.
  • V dalším sloupci odečítáme 2-3. Zde je 2 menší než 3, "půjčíme" si desítku a počítáme 12-3=9.
  • Dále odečítáme 7-4, musíme ale ještě odečíst 1 za půjčenou desítku z předchozího sloupce, tedy 7-4-1=2.
  • V dalším sloupci již máme jen 3, od ní nemáme co odečíst.
  • Výsledek je tedy 3292.
Komu by tohle vysvětlení nestačilo, může si pustit i tato dvě videa - napřed lehký a pak těžší příklad

str. 4/cv. 2 - odpověď na 2. otázku namaluj - je více možností, ale stačí jen jedno řešení

str.4/cv. 3 - Jan Amos Komenský je znám jako "UČITEL NÁRODŮ", v den jeho narození - 27. března slaví všichni učitelé svůj svátek - Den učitelů, aby si tohoto slavného muže a jeho myšlenky připomínali. Vypočítej, kolik let uplyne příští týden v sobotu od jeho narození.

Nápověda:

Připomeň si římské číslice - rok narození MDXCII je rok 1592,

rok úmrtí MDCLXX je rok 1670. Výpočty už zvládneš, že?

str. 4/cv. 4 - KOMUTATIVNÍ ZÁKON říká, že výsledek sčítání se nezmění, když sčítance přehodím -

např. 10 + 6 = 6 + 10

U odčítání KOMUTATIVNÍ ZÁKON NEPLATÍ, protože 10 - 6 6 - 10

Tady si můžeš pár příkladů na odčítání spočítat on-line https://www.umimematiku.cz/pocitani-odcitani-pod-sebou-2-uroven/4545 

a ROZHODOVAČKA (který příklad je správně?) https://www.umimematiku.cz/rozhodovacka-odcitani-pod-sebou-2-uroven/4443


úkoly na pondělí 15. března 2021

Dnes vyřešíme v novém 3. díle matematiky stranu 3.

Na rozjezd něco lehkého - opakujeme písemné sčítání, jen s trošku většími čísly. Princip je ale stejný, jak ho znáte z dřívějška - JE JEN JEDINÁ VĚC, NA KTEROU NESMÍTE ZAPOMÍNAT - PŘIPOČÍTÁVAT JEDNIČKU, když je součet čísel větší než 10

Jen pro připomenutí - při písemném sčítání postupujeme následovně:

  • Čísla si napíšeme pod sebe, zarovnaná doprava.
  • Postupujeme z pravé strany.
  • Vždy sečteme dvě čísla pod sebou a výsledek zapíšeme pod ně.
  • Pokud je výsledek větší než 10, zapisujeme pouze číslo na pozici jednotek. Číslo na pozici desítek přenášíme dál doleva - přičteme jej v dalším sloupci.

A pro jistotu ještě 2 krátká videa s návodem tady

A teď už k jednotlivým příkladům

str. 3/ cv. 1 - po vypočítání si možná všimneš, že vždy dva příklady mají stejné výsledky. 

Víš proč? Prohlédni si zadání. Tomu JEVU se v matematice říká KOMUTATIVNÍ ZÁKON - to znamená, že při SČÍTÁNÍ můžeš čísla zaměnit a výsledek je stejný. Tohoto zákona se využívá při KONTROLE SPRÁVNOSTI VÝPOČTU při sčítání.

str. 3/cv.2 - vypočítáš a provedeš kontrolu záměnou sčítanců (tzn. využiješ KOMUTATIVNÍ ZÁKON)

str. 3/cv. 3 - v Láďově úkolu je mnoho chyb - zahraj si na učitelku a chyby najdi a oprav. Můžeš i oznámkovat

str. 3/cv. 4 - napiš kolik různých dvojic sčítanců dá součet 16 (nápověda - např. 1 + 15, 2 + 14, 3 + 13, ... atd. zbytek je na tobě

trojic sčítanců je mnohem víc, napiš aspoň 3 různé  možnosti

A pro rychlíky a milovníky matematiky trošku jiné sčítání pod sebou - vyzkoušejte tu:


úkoly na pátek 12. března 2021

Dnes dokončíme 2. díl pracovního sešitu.

Na straně 63/cvičení 1 - na šedém lístku je seznam spisovatelů a u jejich jména je římskými číslicemi zapsán rok jejich narození. Při řešení postupujte takto. Převeďte rok narození z římských číslic na arabské - zapiš si ho hned vedle. Až budeš mít čísla převedena, do modré tabulky zapíšeš jména spisovatelů od nejstaršího k nejmladšímu.

Na straně 63/cvičení 2 - zařadíš letopočet do století a zapíšeš římskými číslicemi

uvědom si toto       

I. století  je od roku 1 do roku 100

II. století je od roku 101 do roku 200

III. století je od roku 201 do roku 300

  X. století je od roku 901 do roku 1000 

XX. století je od roku 1901 do roku 2000  ... atd.  

A procvičování on-line zde ZÁPIS ŘÍMSKÝCH ČÍSEL - vybírejte z prvních 10 cvičení nadepsaných ZÁPIS ČÍSEL + ZÁPIS ČÍSEL (A). 

Důležitá rada: římské číslice musí být zapsány VEKÝMI PÍSMENY, jinak se zápis vyhodnotí jako chyba. Na klávesnici stačí zmáčknout klapku s nápisem Caps Lock (je úplně nalevo uprostřed), pak budou všechna PÍSMENA TAKTO


úkoly na čtvrtek 11. března

Dnes se podíváme na zápis čísla pomocí římských číslic.

Už jsme se s římskými číslicemi několikrát setkali, ale kdo v tom má pořád zmatek, podívá se na toto video. Jeden pan učitel velmi pěkně a podrobně vysvětlí všechno, co potřebujete vědět - mrkněte

Vyzkoušejte si, že tomu rozumíte tady: ŘÍMSKÉ ČÍSLICE

Kdo už v tom má jasno, otevře si pracovní sešit a udělá stranu 62  

Pro kontrolu správnosti



úkoly na středu 10. března 2021

dnes v PS všechna cvičení na straně 61

Rada ke cvičení 2 - řeš ho podobně jako cvičení 2 na straně 31. To znamená, že napíšeš tři možnosti

např.: 110 126 < n < 200 010 - číslo n musí být větší než 110 126 a menší než 200 010, to znamená jakékoli číslo mezi čísly 110 126 a 200 010

Rada ke cvičení 3

co je čtvrtletí? = čtvrtina roku = 3 měsíce.  

Takže 1. čtvrtletí = leden + únor + březen, 2. čtvrtletí duben + květen + červen,                       3. čtvrtletí červenec + srpen + září, 4. čtvrtletí říjen + listopad + prosinec

budou tu 4 výsledky

co je pololetí? = polovina roku = 6 měsíců

Takže 1. pololetí od ledna do června (1. sloupeček), 2. pololetí od července do prosince (2. sloupeček)  Budou tu 2 výsledky

Nápověda k úkolu ve sloupečku (tělesa mají různé pořadí)

A nakonec jedna hádanka - přijdete na to, kolik váží kočka, pejsek a králíček dohromady?


úkoly na úterý 9. března 2021 

- strana 60  PS

Strana 60 obsahuje procvičovací příklady na pamětné sčítání a odčítání do milionu.

Sloupeček po straně dělat nemusíš.

Až bude stránka hotová, pak ještě alespoň 15 minut věnuj procvičování pamětného počítaní zde HLEMÝŽDÍM TEMPEM.  Je to nutné!!! Cvičení dělá mistry.



úkol na pondělí 8. března 2021

Dnes v pracovním sešitě strany 58 a 59.

Všechna cvičení pokládám za velmi jednoduchá - včetně slovních úloh, takže dnes bez nápověd.

Jen toto připomenutí - při počítání si uvědom, že u sčítání a odčítání do milionu platí úplně stejné pravidlo, jako při sčítání a odčítání do 100 - DESÍTKY SE SČÍTAJÍ S DESÍTKAMI, STOVKY SE STOVKAMI, TISÍCE S TISÍCI,...

Pozoruj:

26 + 2 = 28        260 + 20 = 280            2 600 + 200 = 2 800

68 - 26 = 42       680 - 260 = 420          6 800 - 2 600 = 4 200

Procvičuj ještě tady: KOČIČÍ ULIČNÍCI + MYŠÁK MICKEY NA CESTÁCH


úkoly na pátek 

5.  března 2021

Napřed kontrola ze včerejška - pravoúhlé a rovnostranné trojúhelníky - máte to také tak?














Dnes se zamyslíme nad tím, co je to OBSAH a jak ho můžeme zjistit.


Podívejte se na toto video

Vysvětlí vám, co je to jednotkový čtverec .

Pochopení si ověř na tomto odkazu

a ještě TADY 


Není to tak složité, že?

A teď se podívej do pracovního sešitu, budeme počítat obsahy na stranách 56 a 57

cvičení 1/56 - spočítej kolik jednotkových čtverců obsahují jednotlivé barevné útvary - obsah vepiš dovnitř tvaru

cvičení 2/56 - abyste dobře udělali toto cvičení, potřebujete si připomenout, co je souměrný a nesouměrný obrazec. Pomůže ti sloupeček na straně 20. Souměrný je takový obrazec, který můžeš rozdělit na dvě přesně stejné poloviny. U tohoto cvičení existuje více řešení.

cvičení 1/57 - podobně, jako jsme počítali obsah útvarů na vedlejší straně, zkusíme vypočítat obsahy domů a auta. Dvě rady: uvědomte si, že panelák obsahuje i čtverce, na které nevidíš přes domek, který stojí před ním, a druhá rada - obsah kol u auta nepočítej.

cvičení 2/57 - počítání obsahů u tvarů, které nejsou přesně ohraničenými čtverci nebo obdélníky. Můžeme porovnat obsah i těchto tvarů? Ano, ale jen přibližně, nebude tam tedy znaménko =. ale znaménko <.

Mrak ti ukazuje, jak na to. Tento zápis vedle mráčku 8 < m(rak) < 24 ti říká, že mrak je určitě větší než 8 celých plných čtverců, které obsahuje, a současně menší než 24 ne zcela zaplněných čtverců, protože v mraku napočítáš 8 úplně zaplněných čtverců a zároveň mrak zasahuje aspoň kousíčkem do 24 čtverců.

Takže při počítání obsahu medvěda spočítáš, kolik zcela zaplněných čtverců medvěd obsahuje - to bude první číslo, pak spočítáš druhé číslo - do kolika čtverců medvěd alespoň malým kousíčkem zasahuje. Do modrého rámečku zapíšeš takto:   úplně plné čtverce < m(edvěd) < všechny čtverce, do kterých zasahuje  

Až se uvidíme v pondělí, zkontrolujeme si správnost


úkoly na čtvrtek 4. března 2021

Dnes zpracujeme v pracovním sešitě strany 54 a 55

str. 54 - sloupeček po straně

- připomeňte si, co je průsečík (je to bod, ve kterém se přímky , ale i kružnice protínají.) Barevně si je vyznačte a spočítejte, zeptám se, kolik jste jich objevili 

- rovnostranný trojúhelník má všechny 3 strany stejně dlouhé 

- pravoúhlý trojúhelník má 1 úhel pravý 

POZOR! Některé trojúhelníky nejsou ani pravoúhlé ani rovnostranné - nebudou vybarvené vůbec. Některé trojúhelníky se překrývají, to znamená, že se na některém trojúhelníku objeví modrá i červená barva současně. Zeptám se, kolik jste jich objevili.

str. 54 cv. 1

doplň tabulku                        km             1         2        3 atd.

                                                                25        50     75 atd. , prostě připočítáváš 25

Vyplněná tabulka ti pak pomůže odpovědět na druhou část cvičení.

str. 54 cv. 2

opět sloupcový diagram. Podle číselných údajů v tabulce vymaluješ jednotlivé sloupce diagramu.

Co můžeš z diagramu zjistit? Diagramy se používají kvůli snadné přehlednosti číselných údajů- Jedním pohledem zjistíš, který měsíc byla rajčata nejdražší, který nejlevnější, kolik měsíců trvala levná cena (proč asi ?), atd.

str. 55 cv. 1

do třetice diagram,  poslední z řady diagramů. POZOR!!! Tentokrát nevybarvuješ sloupeček, ale jen vytáhneš čáru do výšky číselného údaje v tabulce - prohlédni si návod na obrázku

a poslední cv. 2 str. 55 - 

do zápisu si napiš:

1. obchodník 18 . 10 = 180 mínus sleva 180 - 30 = _____ Kč

2. obchodník prodá 10 kg za _____ Kč

Nezapomeň napsat odpověď a vypočítat opravdu VELMI LEHKÝ SLOUPEČEK

To je pro dnešek vše.


úkoly na středu 3. března 2021

Dnes budeme pracovat v PS na straně 53  

str. 53 - SLOUPEČEK - VELMI snadný

str. 53 - cv. 1 - než začneš počítat toto cvičení, připomeň a ujasni si, co znamená např. 

- o 5 více než 30 , budeš počítat   30 + 5 = 35

- o 5 méně než 30, budeš počítat  30 - 5 = 25

- 5 krát více než 30, budeš počítat  30 . 5 = 150

-  5 krát méně, budeš počítat  30 : 5 = 6

A teď spočítej toto cvičení 1.                                                                                                                            A jestlipak víš, jaké jsou vzdálenosti z Ryžoviště do okresního města a do sousední vesnice? Zeptám se tě, až se uvidíme přes počítač.

str. 53 - cv. 2 - tabulku prosím vyplň následujícím způsobem

                  žák               28 žáků

1.rok          20 kg            560 kg

2. rok        40 kg            1 120 kg

3. rok        60 kg             1 680 kg    a tak dále -  ve sloupečku ŽÁK přidáváme po + 20 kg,                                                                                                        ve sloupečku 28 ŽÁKŮ přidáváme po + 560 kg

Na výsledek po 9. roce se tě zeptám, až se uvidíme.

str. 53 - cv. 3 - snadné - jen zakroužkuj všechny možnosti

A na závěr trošku on-line matematiky - opakovací příklady na násobení a dělení s nulami zde.

https://www.onlinecviceni.cz/exc/pub_list_exc.php?action=show&search_mode=search&class=4&subject=Matematika&search1=17.+Operace+s+%C4%8D%C3%ADsly+zakon%C4%8Den%C3%BDmi+nulami#selid

Procvičujte prosím aspoň 15 minut, protože dnešní stránka v pracovním sešitě byla mimořádně snadná!


úkoly na úterý 2. března 2021

Dnes budeme počítat v pracovním sešitě na straně 52

SLOUPEČEK - u příkladů se závorkami platí pravidlo, že nejprve spočítáme příklad v závorce a pak ten zbytek

CVIČENÍ 1 - zápis:                                                               výpočet

denně 2 800 ks                                                                   x = 6 .  2 800 +  (2800 - 1900)

v neděli o 1 900 ks méně                                                   x = 6  .  2 800 + 900

za týden ........ x                                                                    x = ?   (vypočítej, pomůže ti při násobení  číslo                                                                                                              2800 rozložit na 6 . 2 000 a 6 . 800)

CVIČENÍ 2 - zápis

učebnice ............ 96 stran

sešit ...............3x méně, to je 96 : 3 = 

2 sešity .............

2 učebnice + 3 sešity.................................

Zapisuj rovnou příklady a odpověď nemusíš psát - kvůli nedostatku místa

O řešení  CVIČENÍ 3 a 4 dnes popřemýšlej, zeptám se tě ve středu. Není to ani tak o početních dovednostech jako spíš o logickém uvažování.


A nakonec ještě trošku zaokrouhlování - potrénuj 10 minut tady https://skolakov.eu/matematika/4-trida/zaokrouhlovani/psi-zapisnik/priklady1.htm



úkoly na pondělí 1. března 2021

  Na začátek trošku procvičte zaokrouhlování na on-line cvičení zde  - věnuj tomu aspoň 10 minut.

V pracovním sešitě uděláme cvičení 3 na straně 50 - doplníte tabulku.

Víte, že 1 krok = 50 cm, takže v prvním sloupečku pod dvojkou bude napsáno 

kroky    2            4

cm       100        200

m          1              2                  atd.           

Až se vrátíme do školy, zkusíme si odkrokovat délku školní chodby, doma to můžeš také vyzkoušet a zjistit např. kolik metrů má váš obývák nebo chodba.

Na straně 51 - cvičení 1 - připomeneme si záznam do sloupcového diagramu (tento pojem si zapamatuj).

V tabulce zaokrouhlíš uvedené údaje na stovky a pak je zaznamenáš do diagramu.

Mimochodem - údaje v tabulce jsou hodně zastaralé, k 1. lednu 2020 byla celková délka dálnic v Česku celkem 1 276 km. A koho zajímá, jaká je délka dálnic všech evropských zemí, podívejte se na tabulku ZDE

Cvičení 2 je velmi snadné, takže bez nápovědy - jen s obrázkem Sněžky a Mount Everestu

A nakonec sloupeček - také jednoduchý. Jen se zamysli nad otázkami pod cvičením a u těchto příkladů

85 : 10 =      , 492 : 10 =       , 603 : 100 =         a   120 : 100 =      . Ve výsledku bude ZBYTEK! Proč?




úkol na 16. 11. 2020

Připomínám i zde, že se ve středu 18. listopadu těším na všechny čtvrťáky ve škole.

Hlavní úkol dneška je projít, zkontrolovat a dodělat všechny úkoly zadané v domácím vzdělávání. Budu je chtít ve středu vidět.

Dnes tedy jen oddechovky - v matematice na straně 53 cvičení 2 - dokreslíš ornament a spočítáš spotřebu dlaždic. POZOR! Máš spočítat, kolik ČTVERCŮ  ne KUSŮ dlaždic potřeboval. To znamená, že 2 trojúhelníkové kusy = 1 ČTVERCOVÁ dlaždice. Šedé dlaždice jsou v obou ornamentech, ale zapíšeš jejich počet dohromady jako jedno číslo.

Cvičení 3 je snad z prvňácké matematiky - prostě pokračuješ ve vzoru (bude to jedna spojená čára. Navážeš v posledním bodě a jedeš dál.

A ještě strana 54 - cvičení 1 - pokus se překreslit šachové figurky na modré linky vedle šachovnice a zapsat jejich polohu pomocí číslice a písmene podle vzoru na 1. řádku. Černé figurky prosím do levého a bílé do pravého sloupečku (kvůli přehlednosti). Ď.

Cvičení 2 je opačně - podle zapsané polohy figurku vedle šachovnice zakresli na správné místo do šachovnicového pole.

K otázkám na této straně se pak vrátíme společně ve škole.

A tréninku početních dovedností se můžeš věnovat tady - procvičování převodů jednotek času (vyber si podle obtížnosti, ale nezdá se mi to moc těžké)





A nakonec díky za správné odpovědi na páteční slovní úlohu těmto dětem: A. + A., M.T., Š.L., L.S., B.R.



úkol na 13. 11. 2020

Nejprve díky za správné odpovědi těmto dětem: L.S., B.R., E.K., M.T., A.+ A., N.O. 

Tento pejsek je pro vás.




Jen mě mrzí, že stále nedostávám odpovědi od Š + Š. 

A teď už k dnešním úkolům:

Dnes uděláme v matematice stranu 52

Cvičení 1 - tabulka na násobení. Podle vepsaných výsledků v bílých polích musíš přijít na to, jaké je druhé číslo v šedém řádku tabulky, kterým se násobí. Takže v první tabulce: kolikrát 5 je 400? Uber jednu nulu a řekni si - kolikrát 5 je 40? ANO 8krát. A teď nulu zase přidej, protože v tabulce je číslo 400 a ne 40. Takže nad číslo 400 zapíšeš 80 a tímto číslem vynásobíš i ostatní činitele ve sloupečku.

V druhé tabulce si na 2. řádku místo otazníku vymyslíš svoje číslo (prosím ne 0 ani 1 )

Cvičení 2 - prostě násobilka s nulou - snadné. Výsledky zapisuj podle vzoru (pod příklad)

Cvičení 3 řeš graficky. To znamená, že si ho namaluješ. Nakresli si 3 barevná trička, modré a bílé trenýrky a dvoje štulpny (holčičky asi nevědí, ale štulpny jsou podkolenky - takže jedny šedé a jedny pruhované podkolenky).

A pak čarami naznač spoje všech možností - stačí jen všechny možnosti s jedním tričkem a pak  vynásob třemi.

A dnešní poslední úkol v matematice - strana 53 - cvičení 1. Pojmenuj všechna tělesa (jsou tu 3 druhy těles - nezohledňuji barvu, jen tvar). Kdo zapomněl názvy, podívá se do matematiky na stranu 29. Je jasné, že nevidíš stavbu ze všech stran, ale je zde napsáno, že obě věže jsou shodné. Takže celkový počet všech těles je...? Můžeš si to rozepsat po jednotlivých druzích a třeba i barvách, ale mně stačí napsat jen 1 konečné číslo - všechna tělesa dohromady.

A to je tento týden vše, přátelé. Úkoly tu najdete ještě na pondělí a ve středu už se uvidíme ve škole. 

A přes víkend můžete procvičovat svoje matematické dovednosti tady: VELKÁ NÁSOBILKA Nezapomínejte, že cvičení dělá mistry!


úkol na 12. 11. 2020

Dnes budeme počítat na straně 51

Sloupeček je zaměřený na opakování dělení se zbytkem.

Cvičení 1 - Zápis si udělej takto:

vysadil......... 7 krát tucet (kdo zapomněl, kolik je tucet, nalistuje stranu 22)

nařezal .....     (od předchozího výsledku odečteš, co nevzrostlo)

utržil .......        (předchozí výsledek vynásobíš cenou 1 hlávky)

Cvičení 2 - snadné - dopíšeš tři možná řešení

Cvičení 3 - vlastně stačí si jen dobře přečíst a rovnou napsat odpověď. 

A nakonec jako obvykle odkaz na zlepšování vašich početních dovedností ZDE - cvičení zaměřená na dělení se zbytkem v obtížnějších příkladech. 

TADY je jednodušší varianta pro ty, kteří by si s těmi obtížnějšími příklady nevěděli rady.


úkol na 11. 11. 2020

Dnes se budeme věnovat stránkám 49 a 50.

Na straně 49 uděláme jen cvičení 1 (cvičení 2 NEDĚLEJ).

Ve cvičení 1 doplníš lístek z kalendáře - prostě pokračuješ v číslování dní až do čísla ....? No? Kolik dní má leden? Nebudu napovídat. Kdo to neví, najde si nějaký kalendář (doma, na mobilu, na netu) a zjistí si to sám.

Druhá část cvičení ti pomůže zopakovat názvy měsíců v roce a v druhém řádku pod název měsíce doplníš, kolik dní tento měsíc trvá. Víš že na to existuje jednoduchá pomůcka, kterou budeš mít vždy po ruce?

Koho by zajímalo, proč je jednou za 4 roky únor o den delší (proto to číslo 29 v závorce) a zároveň nejkratší v roce, mrkne se na video

A s posledními dvěma otázkami cvičení 1 ti také pomůže pohled do kalendáře.

Na straně 50/cv. 1 procvičuj násobení - v prvním sloupečku zapiš a vypočítej všechny příklady na násobení šesti, podobně v druhém vynásobíš čísla v šedém kolečku x 40, ve třetím všechna čísla v šedém kruhu vynásobíš devadesáti.

Ve cvičení 2 hledáš tři dvojice čísel, která vynásobením dají číslo ve fialovém rámečku.

Takže např. 320 = 10 . 32 nebo 2. 160 nebo 40 . 8.  Použij vždy různé dvojice činitelů

napsat že 320 = 40 . 8 nebo 8 . 40 nebo 80 . 4 je příliš jednoduché. Více si namáhej hlavičku a hledej více různých dvojic.

A cvičení 3 je pravá maličkost.


úkol na 10. 11. 2020

Dnes strana 48 - cvičení 1 a 2

Ve cvičení 1 za každou otázku piš odpovědi. Když si dobře přečteš zadání, myslím, že se to dá dobře zvládnout. Kdo by si nevěděl rady, použije nápovědu - ale prosím NEOPISUJTE BEZ CHVILKY ZAMYŠLENÍ. Opravdu to není tak těžké.

Ve cvičení 2: Nejprve doplň odpověď na 1. otázku - Kolik hodin má jeden den?

Pak doplň toto číslo z první odpovědi do dolní tabulky nadepsané dny/hodiny a celou ji spočítej - když ji celou vyplníš, zjistíš odpověď na druhou otázku - Kolik hodin má 1 týden?

Pak toto číslo z druhé odpovědi doplň do malé tabulky vpravo, nadepsané týdny/hodiny. Když tuto tabulku celou vyplníš, máš odpověď na otázku třetí - Kolik hodin má měsíc, který trvá 4 týdny?

A na čtvrtou otázku odpovíš tak, že k výsledku ze 3. odpovědi připočítáš - nu? (4 týdny = 28 dní, takže připočítáš - správně 48 hodin = 2 dny navíc).


Nejprve poděkování za odpovědi na slovní úlohy od:

N.O., Š.M., ? (zasláno v 12:59bez jména)M.T., A.+A., Š.L., L.S., E.K., 


Obrázek patří jim.

A teď už hurá na pondělní úkoly:

úkol na 9. 11. 2020

Dnes to bude jednoduché, i když po vás chci zpracovat tři stránky: 45, 46, 47.

Na straně 45, cv. 1 - všimli jste si, že na hrací kostce dává součet puntíků na protějších stranách VŽDY  SEDM? Tvým úkolem v tomto cvičení je, dokreslit tečky do krychlové sítě tak, aby to bylo jako na opravdové kostce. Takže např. : představ si, která strana by ležela proti straně s 5 puntíky a dokresli na ni 2. Proti straně se 3 puntíky bude ležet strana se 4 tečkami atd. Můžeš si na pomoc vzít kostku, kterou doma jistě máš a po skončení práce si to zkontroluj (ale ne dřív)

Úkol č. 2 je velmi lehký, takže bez nápovědy a úkol č. 3 nemusíš dělat. Půdorysy si vysvětlíme ve škole.

Na straně 46 cv. 1 - nejprve si jednotlivé otvory očísluj (číslicemi od 1 do 6). Pak na každé těleso napiš číslo otvoru, kterým toto těleso může projít. Např. modrá krychle projde jen otvorem č. 2. Ale jsou tu i tělesa schopná projít i třemi otvory. Tak do toho!

Cv. 2 - velmi snadný, takže bez nápovědy.

A na straně 47 si připomeneme jednotky času a jejich vzájemné převody. Zopakování a pomoc při řešení cvičení 1, 2, 3 najdeš nahoře na stránce v šedém rámečku.

Cvičení 1 je velmi jednoduché - takže bez nápovědy.

Cvičení 2 - uvědom si, že ve slovní úloze nejsou údaje ve stejných jednotkách. Porovnávat můžeš jen údaje uvedené ve stejných jednotkách, takže čas Jakuba uvedený v minutách nejprve převeď na sekundy a pak už to je úplně snadné. Zápis bude vypadat takto:

Tomáš .... 64 s

Jakub......1 min. 14  = ........s

Odpověď: Rychlejší byl ..............

Cvičení 3 - jde vlastně o dělení 60 se zbytkem. Kolik šedesátek se vejde do uvedeného čísla a kolik zbyde? Musí totiž uplynout celých 60 sekund, aby to byla 1 minuta.

např.: 128 s  = 2 min 8 s

          556 s = 9 min 16 s  A dál už to zkus sám (anebo sama :-)

Víc úkolů pro dnešek nedám


úkol na 6. 11. 2020



Děkuji za odpovědi na včerejší dotazníček, potěšilo mě, že nikdo neoznačil 4. možnost. 

Děkuji taky za odpovědi na slovní úlohy. Většina odpovědí je správných. Já tam správné odpovědi nedávám, protože někteří čekali a posílali odpovědi až když jsem tam napsala tu správnou. Jestli si nejste jisti napište mi na mail a já vám odpovím

Za odměnu posílám jedno halloweenské koťátko. 

Je pro  B.R., E.K., L.S., M.T., A.R., N.O.

Dnes dokončíme slovní úlohu č. 2 na straně 43. Je úplně snadná, takže bez nápovědy.

A ještě celou stranu 44 - ke sloupečku a cv. 1 žádná nápověda. Ke cvičení 2 jen připomínám, že dva sloupečky budeš násobit a ve dvou použiješ dělení - poznáš jistě kdy.

Slovní úloha č. 3 - zápis bude vypadat takto:

za jablka...... 60 . 9 = 

za hrušky......

celkem........


úkol na 5. 11. 2020

Tak jak se vám včera dařilo?


Dnes to, myslím, bude trošku lehčí:

V Matematice na str. 42 - ve cv. 1 si jen připomeneš pravidlo o násobení 10 a 100 v první tabulce            a dělení 10 a 100 v druhé tabulce. Je to jednoduché - představ si to na penězích - když dostaneš dvakrát 10 korun, máš 20, když dostaneš dvakrát 100 korun, máš 200. To znamená, že při násobení deseti přibývá za násobené číslo 1 nula, při násobení stem dvě nuly.

2 . 10 = 20    2 . 100 = 200

Naopak u dělení - nuly ubývají. Při dělení deseti ubyde 1 nula, při dělení stem dvě nuly. A kolik by ubylo, kdybys dělil/a tisícem?

20 : 10 = 2        200 : 100 = 2

Slovní úlohy na str. 42:

cv. 2 - spočítej nejdřív, kolik vajec snese 7 slepic za týden. Pak kolik týdnů potrvá snesení 350 vajec. To je - kolik týdenních snůšek je třeba. Předchozí cvičení ti hodně napoví.

Do sešitu stačí výpočet a odpověď, na zápis je tam velmi málo místa. 

cv. 3 - nejdřív vypočítej, kolik stála jen látka (bez poštovného: 688 - 48). Pak spočítej, kolik stál 1 metr látky. (Výsledek předchozího příkladu vydělíš 4 - protože 4 metry stály 640 Kč, že?). 

Do sešitu stačí výpočet a odpověď, na zápis je tam velmi málo místa.

A nakonec ještě cvičení 1 na straně 43. Nevím proč, ale myslím, že tohle je o mnoho lehčí než to včerejší - jen malá násobilka a škrtáš nuly. Myslím, že to mělo být naopak a že jste včera měli začínat tímto lehčím. Tak do toho!


Dnes jen jedna strana - v matematice spočítejte příklady na straně 41.

Jde o dělení do 1 000 zpaměti. Je to snadné, když si zapamatuješ toto jednoduché pravidlo:

Při dělení se nuly odčítají, škrtají, prostě ubývají. Znaménko "děleno :" znamená pro nuly v zadání  mínus. Prostě vydělíš čísla a nuly od sebe odečteš. Prohlédni si to zde:

Tak a teď už hurá na příklady. Hodně zdaru!


V úterý dodatečně poslala odpověď ještě N.O. Děkuji



Dnešní obrázek s pochvalou a poděkováním za odpovědi patří B. R., A. + A., L. S., M. T. a E.K. A ještě také někomu, kdo posílal odpovědi v 15:43 hod., ale k výsledkům nenapsal své jméno.



A teď už hurá do dnešní práce.

Dnes dokončíme stranu 39 - cv. 3

V horní řadě jsou ciferníky, ukazující určitý čas a pod nimi je údaj, jak máš hodinové ručičky posunout tak aby ukazovaly nový čas, ten pak zapsat pomocí číslic dolů - zapisovaný čas může být před polednem nebo po poledni. Takže např. u prvních hodin se ručička posune o 1 a půl hodiny dopředu, takže do spodních hodin namaluješ ručičky tak, aby ukazovaly půl páté a do digitálního ukazatele můžeš napsat buď 4:30 nebo 16:30.

Strana 40: troška rýsování, doufám, že kružítka nezůstala ve škole. Kdyby ano, v úterý i ve středu jsem ve škole - přijďte si pro co potřebujete - i pro radu.

Kromě cvičení 6 udělejte celou stranu. Když to vyjde, po návratu do školy se k němu vrátíme.

Myslím, že rýsovací úkoly jsou jednoduché, ale pro jistotu přikládám  obrázek s nápovědou. Otevři ji ale jen v krajní nouzi.

A nakonec i trocha počítání - o tom je vlastně matematika, že?

Tady jsou příklady na násobení s nulami - myslím, že už by to pro vás měla být brnkačka - projděte všechno 01 - 05 tady


Během prázdnin zabojoval Š.L. a odeslal všechny odpovědi na zadané úkoly. Moc mne to potěšilo.

Také jsem dostala fotečky krychlí od A. + A. - DÍKY!

Doufám, že po prázdninách zůstanou stále tak dobří všichni, co vzorně posílali odpovědi v říjnu a přidají se i ti ostatní, od kterých zatím moc odpovědí nepřišlo. 

Pokud nebudu dostávat odpovědi na dálku, budu si muset hříšníky zvát do školy, aby mi předkládali výsledky své práce osobně. 



Dnes (22/10) mne potěšily odpovědi od těchto dětí:

B.R., L.S., M.T., A.+A., N.O. a dnes HURÁ!!! i od E.K. Děkuji všem.

úkol na 2. 11. 2020

Stranu 37 nepokládám za příliš důležitou, vrátíme se k ní ve škole a stavby si postavíme

Dnes budeme pracovat v pracovním sešitu na stranách 38 a 39

Cvičení 1 a 2 /str. 38 - podobné jsme počítali na stranách 11 a 12. 

Počítáme tak, že čísla vynásobíme a nuly ze zadání dopíšeme do výsledku. V příkladu na násobení se nuly do výsledku sčítají, takže:

3 x 3 = 9          30 x 3 = 90         30 x 30 = 900           300 x 3 = 900         30 x 300 = 9 000

Cvičení 3/str. 38 - zápis bude vypadat takto

dostal........6 . 20 = _____   (můžeš psát rovnou příklad s výpočtem)

ochutnal........_____

zůstalo ......________

Strana 39/ cv. 1 - vypočítat

Strana 39/ cv. 2 - zápis bude vypadat takto

koupil ..........       (piš rovnou příklad s výpočtem - je tu málo místa))

odebral............

nevysadil............


úkol na 23. 10. 2020

Dnes budeme pokračovat v počítání příkladů se závorkami - v učebnici na straně 36/cv. 4

+ také na tomto odkazu - počítejte cvičení 01 -05 (jen level 1) 

(level 2 už obsahuje kombinované operace, kdo by to chtěl zkusit, musí vědět, toto:  Počítáme v tomto pořadí:

  1. nejprve vyřeš příklad v závorce 
  2. násobení a dělení má přednost před sčítáním a odčítáním
  3. sčítání a odčítání - udělej jako poslední. Pochopíš to na těchto ukázkových příkladech
1 + 2 ⋅ 3 + 4   =   1 + 6 + 4 = 11                     Nejdříve násobení, potom sčítání.
(1 + 2) ⋅ 3 + 4   = 3 . 3 + 4 = 9 + 4 = 13       Nejdříve závorka, potom násobení, nakonec sčítání.
(1 + 2) . (3 +4)  = 3 . 7 = 21                          Nejdříve obě závorky, potom násobení. 

Ale tohle vysvětlení k příkladům v levelu 2 přidávám jen pro zvídavé, pokud by je level 1 nudil

https://www.onlinecviceni.cz/exc/pub_list_exc.php?action=show&class=4&subject=Matematika&search1=18.+Kombinovan%C3%A9+operace#selid

- a zde pexeso na pořadí výpočtů

https://www.umimematiku.cz/pexeso-poradi-operaci-zavorky-1-uroven/711

Věnujte se dnes zlepšování svých matematických dovedností alespoň 25 minut. 


                 . 



A nakonec dobrovolný úkol: pár slovních úloh pro opravdové milovníky matematiky - můžete si prázdniny zkrátit přemýšlením nad těmito zábavnými příklady

https://www.umimematiku.cz/slovni-ulohy-pocitani-2-uroven/631



Dnešní (21/10) správné odpovědi přišly od těchto dětí:

L.S., B.R., A.+A., M.T., N.O.

Děkuji!

A stále nepřicházejí žádné odpovědi od E.K. a Š.L. !!!

úkol na 22. 10. 2020

Dnes budeme řešit příklady se závorkami v matematice na stranách 35 a 36

Při počítání příkladů se závorkami si zapamatuj toto pravidlo:

Nejprve spočítej příklad v závorce, pak to ostatní

A teď hurá do práce:

Strana 35/cv. 1 

Výpočet provedeme pomocí příkladu se závorkami.

Když je v 1 misce (8 + 4) kusů ovoce a misky jsou 4,

výpočet bude vypadat takto:      4 . (8 + 4 ) = 4 . 12 = 48

Odpověď: Ve všech miskách bylo celkem 48 kusů ovoce.

Strana 35/cv. 2 -  všimni si, že počítáš stále se stejnými čísly, jen jinak umístěnými v příkladu. Podobně nakombinuj čísla ve druhém sloupečku

Strana 35/cv. 3, 4 a 5 - nic těžkého, snadno spočítáš

Strana 36/cv. 1 - slovní úlohu vyřešíš úplně stejně, jako na straně 35/cv. 1. Zopakuj si, kolik je tucet (děravé hlavy nalistují stranu 22), pak tímto číslem vynásobíš závorku, do které zapíšeš dvě čísla, jedno říká, kolik má 1 souprava raket, druhé číslo udává počet míčků v 1 soupravě.

Strana 36/cv.2 - do prvních dvou oranžových koleček doplníš  buď znaménko  + nebo x, tak aby byl příklad správně.  Ve třetím kroužku je vždy =.

A poslední dnešní příklad: strana 36/cv.3 - slovní úloha se závorkou, do které zapíšeš tentokrát 3 čísla. Ano - i to je v matematice možné! 

Podívej se na obrázek k příkladu - trošku ti to napoví. Pan Novák si koupí jeden šroub, ale domů si nese: 1 šroub + 2 podložky + 1 matici. 

Tato čísla zapíšeme do  závorky: (1 + 2 + 1). A jakým číslem závorku vynásobíš? No ano, potřebuje 23 šroubů. Takže výsledek bude...

Vím, že tahle slovní úloha je úplně lehká a někdo by při pohledu na obrázek řekl rovnou správný výsledek. U tohoto příkladu jde ale hlavně o to, abyste si uvědomili, že v závorce nemusí být vždy jen 2 čísla. OK?


Dnes 20/10 jsem dostala odpovědi na otázky od Š.M. - dost mě to potěšilo.
Od některých dětí (např. E.K., Š.L.) ještě nemám ani jednu odpověď na úkol z matematiky. Proč?

A tady dokonce i 2 fotečky kvádrů. Děkuji za ně L.S a druhého odesilatele určitě poznáte. Obě jsou vzorné pisatelky všech odpovědí. 
Dělají mi radost.



Dnes (19/10) mi někdo odpověděl na úkol z 15. října - bohužel nenapsal své jméno
Na úkol z pátku 16/10 odpověděli: M.T., N.O., L.S., B.R. 
Díky za dnešní (15.10.) odpovědi těmto dětem:  B.R., A.+A. R., L.S., M.T.
A co ostatní? 

úkol na 21. 10. 2020

Dnes stránky 33 a 34

Strana 33, cv. 1 - Vykřičník u zadání příkladu je tam proto, aby nás upozornil na jednu zapeklitost. A sice, že když bude Pepíček stavět cestu, má dvě možnosti, jak kostičky domina mezi domečky poskládá - naležato nebo nastojato? 

Podle toho pak bude vypadat výpočet spotřeby kostek:

Když budou kostičky naležato bude spotřeba menší, když budou nastojato, bude jich potřeba více. Pomůže ti náčrtek a v nejhorším i nápověda.

Sloupeček a cv. 2 jsou příklady na dělení se zbytkem. Věřím, že už jste na ně odborníci. Ve cvičení 2 jsou jen příklady místo na linku zapsány do kruhu - postupuješ od středu k okraji. Uprostřed je číslo, které dělíš, úplně na kraji v růžovém kroužku jsou zbytky.



Strana 33, cv. 3 - zase  ti pomůže obrázek. Jedno takové pole na ukázku je tady, teď to jen spočítej.

Strana 34, cv. 1 - cvičení na kombinační schopnosti - vyzkoušej si to a pak si zkontroluj správnost řešení

Strana 34, cv. 2 - Tohle cvičení není tak těžké, jak se zdá, budou tam 4 odpovědi a všechny vyčteš z plánku. Je jen potřeba, aby sis do něj zapsal(a) vzdálenosti mezi obcemi v kilometrech. Dá se to zjistit? Určitě ano - na plánku je v pravém rožku nahoře napsáno, že 1 cm = 20 km. Teď tedy změř kolik centimetrů je mezi obcemi a toto číslo násob dvaceti - do plánku si kilometrovou vzdálenost zapiš.

Na poslední otázky mi prosím napiš odpovědi sem:

A strana 34, cv. 3 - nakonec jedno lehké cvičení, k jehož vyřešení ti pomůžou obrázky přívozu - prázdného a plného - ať si to můžeš lépe představit. Pak mi prosím pošli odpověď


úkol na 20. 10. 2020

Dnes pokračujeme v počítání příkladů na dělení se zbytkem - PS str. 31 a 32

Úkoly na straně 31 pokládám za velmi snadné, jistě i vy. 

U cvičení 4 vám hodně pomůže nakreslený obrázek 

- např. první sloupeček řešte takto: do 1 plechovky se vejdou 3 míčky, takže když mám 8 míčků, naplním s nimi 2 plechovky a 2 míčky zůstanou.

- a ještě třeba třetí sloupeček: mám 6 plných plechovek a ještě 2 míčky navíc, to je 6 x 3 + 2 = 20. Do prvního řádku patří číslo 20. Zbytek už zvládnete sami.

                míčků            8          9           20

         plechovek           2                          6

   zůstane míčků                                  2

Na straně 32 - cv. 1 - příklady na dělení se zbytkem - opakování ze 3. třídy.

Na straně 32 - cv. 2 - pokyn: "řešte graficky", znamená, že si řešení nakreslíš.

Připomeň si, že čtyřboký jehlan se skládá z 1 čtvercové podstavy a 4 stěn tvaru trojúhelníku. To znamená, že na 1 jehlan potřebuješ 1 čtverec a 4 trojúhelníky - vybarvíš je jednou barvou. Na druhý jehlan použiješ jinou barvu a tou znovu vymaluješ 1 čtverec a 4 trojúhelníky, tak postupuješ, dokud ti zbývá materiál na jehlany. A kolik použiješ barev, tolik jehlanů postavíš.

Početní řešení vypadá takto: máme 39 trojúhelníků - příklad: 39 : 4 = 9 (zbytek 3) 

A vyšlo to tak i kreslením (grafické řešení)? Použil jsi 9 různě barevných pastelek a 3 trojúhelníky zbyly? A kolik zbylo čtverců?

Kdo nerozumí, prohlédne si nápovědu

A nejlepší nakonec - výroba papírového modelu KVÁDRU - cv. 3! Vystřihněte a slepte model stejně, jako jsme to už dělali s krychlí a jehlanem. A kdo to umí s mobilem, může svůj výtvor vyfotit a poslat na školní mail nebo mobil - zveřejním ho tady! Tak schválně! Držím pěsti a těším se na výsledek!


úkol na 19. 10. 2020

Dnes v pracovním sešitě strana 29 a 30


Str. 29/ cv. 1 - velmi snadné - nezapomeňte na POPIS. Přikládám nápovědu


Sloupeček a cv. 2 na str. 29 VELMI SNADNÉ - opakování, bez nápovědy.

Strana 30 - další opakování 3. ročníku - DĚLĚNÍ SE ZBYTKEM

Kdo zapomněl, jak se to dělá, připomene si to na tomto videu

A teď se pusťte do cv. 2 na str. 30

Pak procvičujte na těchto stránkách:

- snadné příklady - s názorným obrázkem ZDE - dole na stránce klikni na KONTROLA, vpravo nahoře se posunuješ na další cvičení

A tady si můžeš vybírat, jakým číslem chceš dělit: ŽVÝKAČKOVÝ AUTOMAT

Procvičování na těchto stránkách se dnes věnuj alespoň 15 - 20 minut.

Dnes žádný úkol pro koumáky - máte dost práce i tak (aspoň myslím)


úkol na 16. 10. 2020

Dnes v pracovním sešitě strana 28

Cv. 1 - považuji za VELMI snadné, takže bez nápovědy

Cv. 2 - to vás asi trošku potrápí, existuje však více než 1 řešení. Do šedých koleček vepíšeš čísla 1,2,3,4,5,6,7,8,9 - každé jen jednou, ale tak, aby součet 4 čísel na každé straně trojúhelníku byl 20.

Žádné číslo nesmíš použít 2x, žádné nesmíš vynechat. Tak do toho!

Cv. 3 a) - stačí jen odpověď ANO - NE,  3 b) - zamysli se a napiš odpověď - nic nemusíš počítat

Cv. 4 VYNECHEJ   :-)

Cv. 5 - otestuj svůj odhad - nejprve si příklad jen prohlédni a odhadni, která strana příkladu je větší/menší. Pak do prvního bílého čtverečku zapiš svůj odhad pomocí znamének <, >, =.  Nakonec příklad poctivě spočítej a druhé znaménko zapiš do vedlejšího čtverečku (ověříš si tak kvalitu svého odhadovacího talentu). V matematice se často hodí mít dobrý odhad (a vlastně nejen v matematice). A pamatuj - odhady se nikdy neznámkují - neboj se tipovat, známkují se jen výpočty! 

a opět nakonec jeden pro koumáky. Inspirovalo mě k němu cv. 3. Tak tedy

V turnaji vybíjené hraje 5 mužstev (zelení, modří, červení, žlutí a oranžoví). Každé družstvo hraje s každým 1 zápas. Kolik zápasů mohou diváci celkem sledovat? 

Odpověděli: M.T., N.O., L.S., B.R. - všem, kteří napsali správnou odpověď: 10 možností tleskám a gratuluji.


úkol na 15. 10. 2020

Matematika - pracovní sešit strana 27

str. 27/ cv. 1 - počítejme, že v naší třídě je 15 dětí. Ke každé otázce stačí napsat jen odpověď, nemusíš nic počítat, jen se zamysli.

str. 27/cv. 2 - v magickém čtverci je součet 3 čísel na řádku, ve sloupečku i z rohu do rohu vždy stejný, v našem případě VŽDY ROVEN 18.

str. 27/cv. 3 - máš-li doma kostky (jakékoli - dřevěné, z lega), pokus se podle plánku postavit modrou a červenou stavbu z krychlí tak, aby při pohledu z boku a zepředu vypadala tak, jak je nakreslená. Pokud tu možnost nemáš, alespoň si oba obrázky dobře prohlédni. Odpovězte mi, jestli stavby lze postavit  nebo ne - např. takto  Ivana ANO   -    Ivana  NE

Správná odpověď byla ANO (modrou stavbu z kostek lze postavit) - gratuluji všem!

Správná odpověď byla NE (červenou stavbu nelze postavit, protože nemůžeš na kraji vidět současně 3 i 4 kostky) Na tuto zapeklitou otázku odpověděli správně: A.+A.R. + L.S. - tleskám!

str.27/cv. 4 - stačí se zamyslet a napsat odpověď, nic nemusíš počítat. Někomu možná pomůže, když si příklad nakreslí - 3 barevná trička a dvě sukýnky.


Podobný + ÚKOL PRO KOUMÁKY


O prázdninách se Zuzka vydala s tetou a strýcem na Vltavu. Pronajali si kánoi pro tři osoby. Zuzka hned začala řešit mírně zapeklitý problém: Kolika různými způsoby se mohou do kánoe posadit? Zkuste si to zakreslit, a poté jí určitě dokážete poradit.

Správná odpověď byla 6. A správně odpověděli M.T., L.S., A.+A.R. Bravo!


úkol na 14. 10. 2020

Matematika - pracovní sešit strana 26

Pro správné vyřešení cv. 1 a 2 si zopakuj toto:

cv. 1/26 - prohlédni si příklady zapsané v tabulkách a poznej, o jakou početní operaci se jedná, podle toho dopiš názvy. Nápovědu najdeš i na straně 21 pracovního sešitu.

cv. 2/26 - nápovědu přidám příští týden - teď si trošku potrapte hlavu (nejvíc možná se 4. příkladem?)

cv. 3/26 - pozoruj, jakým způsobem se čísla v řadě mění a pokračuj v ní - tohle se mi zdá opravdu jednoduché

cv. 4/26 - spočítej, kolik kostek bylo třeba na postavení staveb na obrázcích. Počet zapiš do šedého okýnka nad každou stavbu. Ve škole bychom si je i postavili, kdo má doma dost kostiček, může se o to také pokusit. 

Nápověda: spočítej počet kostek v jednotlivých vrstvách a pak je sečti dohromady. Uvažuj, že stavba má i kostičky, které nevidíš. Uvažuj, že čtverec není krychle - nemůžeš počítat čtverečky ale krychle.

+ ÚKOL PRO KOUMÁKY 

Zuzčin tatínek vzal dřevěnou krychli s hranou o délce 30 cm. Natřel ji červenou barvou. Poté ji rozřezal na krychličky o hraně 10 cm. Společně se Zuzkou máte určit počet krychliček, které mají:

a) nabarvenou pouze jednu stěnu

b) nabarvené dvě stěny

c) nabarvené tři stěny

d) žádnou stěnu nabarvenou

Pomůže ti obrázek. Krychli jsme už malovali i vyráběli

Na tento úkol odpověděli: L.S. (správně, super!), M.T. (díky za odpověď, ale není správná, můžeš to zkusit znovu) A co ostatní?

© 2020 VESELÉ DĚTI z Ryžoviště
Vytvořeno službou Webnode
Vytvořte si webové stránky zdarma! Tento web je vytvořený pomocí Webnode. Vytvořte si vlastní stránky zdarma ještě dnes! Vytvořit stránky